Οι εμπλεκόμενοι αρμόδιοι αξιοποιούσαν το παραθυράκι των απευθείας αναθέσεων προκειμένου να εξασφαλίσουν σε συγκεκριμένους ιδιοκτήτες ταξί και λεωφορείων μέχρι και τριπλάσιες από τις κανονικές τιμές Ετήσια ναύλα 110.000 ευρώ για ένα ταξί!
Σκανδαλώδεις συμβάσεις και μεγάλες ρεμούλες έχουν διαπιστωθεί από αρμόδιο κυβερνητικό κλιμάκιο, το οποίο μελετά το θέμα του κόστους μεταφοράς μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΗ
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΚτΕ , σε τουλάχιστον πέντε νομούς έχουν εντοπιστεί παρανομίες και παρατυπίες, για τις οποίες αναμένεται να ασκηθούν διώξεις. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, οι εμπλεκόμενοι αξιοποιούσαν το παραθυράκι των απευθείας αναθέσεων προκειμένου να εξασφαλίσουν σε συγκεκριμένους ιδιοκτήτες ταξί και λεωφορείων μέχρι και τριπλάσιες από τις κανονικές τιμές ανάθεσης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιστημονικών συνεργατών της κυβέρνησης, το ελληνικό Δημόσιο χάνει σε ετήσια βάση στη μαύρη τρύπα της μεταφοράς μαθητών περίπου 59 εκατομμύρια ευρώ! Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί περίπτωση στη Θεσσαλονίκη, όπου ιδιοκτήτης ταξί έλαβε μόνο για ένα σχολικό έτος 110.000 ευρώ! Στους νομούς όπου εντοπίστηκαν διπλάσιες και τριπλάσιες τιμές στον κατάλογο των αναθέσεων συμπεριλαμβάνονται και οι εξής: Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Μεσσηνία, Ιωάννινα και Χανιά.
Το κόλπο για να εξασφαλίζεται διπλάσια και τριπλάσια τιμή ήταν σχεδόν πανομοιότυπο στην πλειονότητα των περιπτώσεων. Η ανάθεση για τη μεταφορά γινόταν σε ετήσια βάση, με συνέπεια κάθε σχολικό έτος να χρειάζονται νέοι διαγωνισμοί και προκηρύξεις.
Σε πολλές περιπτώσεις, οι διαγωνισμοί κηρύσσονταν άγονοι, με συνέπεια οι νομαρχίες να υποχρεώνονται να προβούν σε απευθείας αναθέσεις. Μέσα από τις αναθέσεις, οι μεταφορείς εξασφάλιζαν πολλές φορές μέχρι και τριπλάσιες τιμές από τις κανονικές.
Η Μείωση έως 42%
Τα συναρμόδια υπουργεία Παιδείας και Εσωτερικών μελετούν σχέδιο κοινής υπουργικής απόφασης σύμφωνα με το οποίο εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης του συνολικού κόστους μέχρι και 42%. Συγκεκριμένα, από 200 εκατομμύρια ευρώ που κοστίζει σήμερα η μεταφορά των μαθητών δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, εκτιμάται ότι θα μειωθεί στα 141 εκατομμύρια ευρώ. Μάλιστα, για να μην υπάρχουν αποκλίσεις μεταξύ των διαφόρων περιοχών, έχει δημιουργηθεί ένας μαθηματικός τύπος υπολογισμού των χιλιομετρικών αποστάσεων. Μέσω του προγράμματος χΐ οι αρμόδιοι θα βάζουν τα στοιχεία και θα προκύπτει αυτόματα το ποσό που θα πρέπει να καταβάλλεται.
Πάλι οι δήμοι
Σύμφωνα με το νέο νομοθετικό πλαίσιο, η αρμοδιότητα για τη μεταφορά των μαθητών μεταβιβάζεται από τις νομαρχίες στους νέους καλλικρατικούς δήμους. Μεταξύ άλλων, στο σχέδιο της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που έχει καταρτιστεί προβλέπεται ότι οι συμβάσεις που θα υπογράφονται με τους μεταφορείς θα είναι τουλάχιστον διετούς διάρκειας. Μάλιστα, για να αποφευχθούν φαινόμενα στα οποία κρίνονται οι διαγωνισμοί άγονοι, τα εμπλεκόμενα υπουργεία συμφώνησαν να μη γίνεται απευθείας ανάθεση σε μεταφορείς, αλλά το ποσό που έχει προϋπολογιστεί να καταβάλλεται στους γονείς των μαθητών, οι οποίοι στη συνέχεια θα αναλάβουν με δική τους ευθύνη τη μεταφορά των παιδιών τους. Από τους πρώτους υπολογισμούς, το μηνιαίο επίδομα εκτιμάται κατά μέσο όρο στα 85 ευρώ.
Με το νέο σύστημα μεταφοράς, οι εμπλεκόμενοι φορείς προωθούν και ένα νέο πρόγραμμα κοινωνικής πολιτικής. Όπως επισήμανε στον ΚτΕ ο Νίκος Παρασκευόπουλος, συγκοινωνιολόγος και βασικός εισηγητής της ΚΥΑ για τη μεταφορά των μαθητών, τα ΚΤΕΛ θα εισπράττουν το 80% του κόστους της γραμμής που θα πραγματοποιείται για τη μεταφορά των μαθητών. Οι θέσεις που θα περισσεύουν θα μπορούν να αξιοποιούνται από τα ΚΤΕΛ για τη μεταφορά δημοτών, με την προϋπόθεση ότι θα καταβάλλουν το αντίτιμο του εισιτηρίου. Στο πλαίσιο αυτό, έχει συμφωνηθεί να μεταφέρονται δωρεάν οι νέοι μέχρι 18 ετών (ακόμα και αν δεν είναι μαθητές) και οι ηλικιωμένοι άνω των 65 ετών. Η αρμοδιότητα αναμένεται να μεταφερθεί πλήρως στους δήμους, από 1.1.2012.
Δωρεάν μεταφορά
Οι δήμοι υποχρεούνται να μεταφέρουν δωρεάν τους μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημόσιων σχολείων οι οποίοι κατοικούν από την έδρα του σχολείου τους σε απόσταση μεγαλύτερη από:
- 1.200 μέτρα για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- 2.500 μέτρα για μαθητές γυμνασίων.
- 4.000 μέτρα για μαθητές λυκείων, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ. Οι δήμοι θα μπορούν να μεταφέρουν τους μαθητές με ίδια μέσα, με αστικές και υπεραστικές γραμμές λεωφορείων και με ταξί. Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο διερευνάται και η περίπτωση σύστασης δημοτικών συγκοινωνιών.
Οι δήμοι, δηλαδή, θα μπορούν να μεταφέρουν είτε με δικά τους μέσα τους μαθητές είτε να διαθέτουν τα μέσα μεταφοράς τους στα ΚΤΕΛ μέσα από μια διαδικασία υπενοικίασης.
Απολογισμός
Οι δήμοι θα είναι υποχρεωμένοι μέχρι 31 Ιανουαρίου κάθε έτους να αποστέλλουν στο υπουργείο Εσωτερικών τα παρακάτω στοιχεία του τρέχοντος σχολικού έτους:
- Χάρτες των πραγματοποιούμενων δρομολογίων.
- Πίνακες σε ηλεκτρονική μορφή λογιστικών φύλλων, οι οποίοι περιέχουν τα στοιχεία των δρομολογίων (χιλιομετρική απόσταση μονού δρομολογίου, κόστος, μεταφορικό μέσο, σχολική μονάδα, αριθμό ετήσιων δρομολογίων και τύπος μεταφοράς).
- Πίνακες σε ηλεκτρονική μορφή λογιστικών φύλλων των δικαιούμενων των μηνιαίων επιδομάτων. Η παράδοση των στοιχείων αυτών θα γίνεται σε τυποποιημένα έντυπα.
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου