Σάββατο 25 Ιουνίου 2011

Πώς θα εισαχθούν 811 σπουδαστές στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού


Στους 811 ανέρχεται ο αριθμός των σπουδαστών που θα εισαχθούν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού για το ακαδημαϊκό έτος 2011-2012 προκειμένου να αποκτήσουν δίπλωμα Πλοιάρχου ή Μηχανικού.

Οι προϋποθέσεις εισαγωγής των σπουδαστών αλλά και οι προθεσμίες για την υποβολή των δικαιολογητικών από τους ενδιαφερόμενους καθορίζονται στην προκήρυξη του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να δηλώσουν τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού στο Μηχανογραφικό Δελτίο του Υπουργείου Παιδείας έως και τις 7 Ιουλίου και να υποβάλουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά σε οποιαδήποτε Ακαδημία. Αναλυτικότερη ενημέρωση στο αρχείο που επισυνάπτεται.

Πηγή: Τα Νέα (Προσλήψεις) 20-06-2011

 241.54    KB


42 Υποτροφίες Εξωτερικού (24/06/2011)



Γραφείο Διασύνδεσης του Δ.Π.Θ.

ΜΑΘΗΤΕΣ Α ΛΥΚΕΙΟΥ :Ποιες αλλαγές θα βρούν το Σεπτέμβριο στα μαθήματα και τις ώρες διδασκαλίας – Η ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ


Απόφαση που ορίζει το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων της Α΄ τάξης Γενικού Λυκείου, υπέγραψε η υφ. Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου.

Yπουργείου Παιδείας: Δημόσια Διαβούλευση για τη διανομή και κοστολόγηση διδακτικών βιβλίων, ηλεκτρονικών σημειώσεων και ενίσχυσης βιβλιοθηκών


Ξεκίνησε η δημόσια διαβούλευση του υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, με τίτλο «Ρύθμιση θεμάτων διανομής και κοστολόγησης διδακτικών βιβλίων, ηλεκτρονικών σημειώσεων και ενίσχυσης βιβλιοθηκών».

Η διαβούλευση θα διαρκέσει έως τη Δευτέρα 04/07/2011 και καλούνται όλοι οι φορείς να συμμετάσχουν ενεργά. Το κείμενο και επιπλέον ενημερωτικό υλικό είναι αναρτημένα στην ηλεκτρονική διεύθυνση:   

Ο Νόμος για τις ειδικές κατηγορίες υποψηφίων (τρίτεκνοι , πολύτεκνοι , κοινωνικά κριτήρια ) για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ


Ο Νόμος για τις ειδικές κατηγορίες υποψηφίων (τρίτεκνοι , πολύτεκνοι , κοινωνικά κριτήρια ) για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ

Παρατάθηκε μέχρι τη Δευτέρα 27 Ιουνίου η δημιουργία του προσωπικού Κωδικού Ασφαλείας (password) υποψηφίου για την οριστικοποίηση του μηχανογραφικού δελτίου


«Όσοι υποψήφιοι δεν προσήλθαν στο σχολείο τους για τη δημιουργία αυτού του κωδικού κι επιθυμούν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό δελτίο θα πρέπει να προσέλθουν μέχρι και τη Δευτέρα 27 Ιουνίου για τη δημιουργία του προσωπικού τους κωδικού ασφαλείας, προκειμένου να μπορούν να οριστικοποιήσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο».

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΣΩΝ: «Μπάχαλο» το Σεπτέμβριο στα σχολεία με τις ξένες γλώσσες παρά τη νέα υπουργική απόφαση


Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 

Στην έκδοση τρίτης Υπουργικής Απόφασης μέσα στον Ιούνιο με θέμα τη διδασκαλία της Β’ Ξένης Γλώσσας στο Γυμνάσιο προχώρησε σήμερα το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, καταργώντας τις δύο προηγούμενες και την αρχική λογική (ΥΑ με αρ. πρωτ. 62780/Γ2/02-06-2011) πως «σε κάθε Γυμνάσιο θα διδάσκεται μία δεύτερη ξένη γλώσσα», τη λογική δηλαδή του «γαλλόφωνου» και «γερμανόφωνου» Γυμνασίου, οι οποίες ξεσήκωσαν δικαιολογημένα θύελλα διαμαρτυριών σε όλη τη χώρα.

Οφείλουμε να εκφράσουμε την έκπληξη και την απορία μας, πως είναι δυνατόν να επιμένει ακόμα η πολιτική ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ στα «γερμανόφωνα» και «γαλλόφωνα» δημοτικά σχολεία. Δεν είναι δυνατόν να στηρίζεται η εκπαίδευση στη χώρα μας σε δύο αλληλοαναιρούμενες λογικές: «Παράλληλη διδασκαλία» στα Γυμνάσια και «γαλλόφωνα–γερμανόφωνα» δημοτικά. Τι περιμένουν δηλαδή στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ, να πάνε διακοπές οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς και κηδεμόνες των δημοτικών σχολείων και να το ξεχάσουν; Τι θα γίνει το Σεπτέμβριο που θα ανοίξουν τα δημοτικά σχολεία; Πως θα εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των χιλιάδων 6θέσιων και άνω δημοτικών σχολείων, όταν οι μαθητές και οι μαθήτριες, άλλη ξένη γλώσσα θα έχουν επιλέξει και άλλη θα κληθούν να διδαχθούν; Τι κίνητρα μάθησης, τι μήνυμα θα δώσουμε στους μικρούς μαθητές, στις μικρές μαθήτριες της Ε΄ Δημοτικού;

Υπερβαίνουν τα χίλια (1000) τα ομόφωνα ψηφίσματα που έχουν εκδοθεί έως σήμερα από δημοτικά συμβούλια, ομοσπονδίες-ενώσεις-συλλόγους γονέων & κηδεμόνων των δημοτικών-γυμνασίων-λυκείων όλης της χώρας, συλλόγους διδασκόντων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΛΜΕ, συλλόγους εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας κ.α. που απαιτούν από την Πολιτεία να κατοχυρωθεί το δικαίωμα στην ελεύθερη επιλογή της ξένης γλώσσας και συνακόλουθα να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για τη διδασκαλία της και στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο). Είναι απολύτως κατανοητή και λογική αυτή τη αντίδραση και τόσο στην πρώτη μας συνάντηση (11 Μαΐου 2011) όσο και στις άλλες δύο που ακολούθησαν είχαμε ενημερώσει την Υφυπουργό Παιδείας ΔΒΜΘ κα. Εύη Χριστοφιλοπούλου πως η ελληνική κοινωνία θεωρεί την πιστοποιημένη γνώση δύο ξένων γλωσσών δεδομένο, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως κάθε χρόνο 80.000 υποψήφιοι συμμετέχουν στις εξετάσεις για την απόκτηση πιστοποιητικών γλωσσομάθειας για τη Γαλλική και τη Γερμανική Γλώσσα. Μέσα στην τελευταία εικοσαετία πάνω από 1,5 εκατομμύριο υποψήφιοι προσήλθαν να πιστοποιήσουν τις γνώσεις τους στη Γερμανική και τη Γαλλική γλώσσα και αναμενόμενο ήταν και είναι να δίδεται τεράστια σημασία στη γλωσσομάθεια, και να απαιτείται από την Πολιτεία, ιδιαίτερα στην δύσκολη οικονομική συγκυρία που διέρχεται ο τόπος και το κάθε νοικοκυριό ξεχωριστά, να αναλάβει τις ευθύνες της και να προσφέρεται μέσα στο σχολείο ποιοτική και αποτελεσματική ξενόγλωσση εκπαίδευση.

Οι εκπαιδευτικοί πειραματισμοί της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΔΒΜΘ - που στα λόγια υιοθετεί τους παραπάνω στόχους - όταν δεν αντιστοιχούν στην πρακτική της, το μόνο που επιτυγχάνουν είναι να εξοργίζουν όχι μόνο τους εκπαιδευτικούς Γαλλικής και Γερμανικής Φιλολογίας, που εργάζονται ως μόνιμοι ή ως συμβασιούχοι (αναπληρωτές, ωρομίσθιοι) στα σχολεία, αλλά ολόκληρη την κοινωνία μας.

Αρχίζοντας να διαβάζουμε τη σημερινή Υπουργική Απόφαση για τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στο Γυμνάσιο βιαστήκαμε να νιώσουμε ικανοποίηση για τη συνέχιση της παράλληλης διδασκαλίας. Γρήγορα όμως απογοητευτήκαμε από τις προϋποθέσεις που τίθενται:

Α.) Καθορίζεται αυθαίρετα ως ελάχιστος αριθμός για τη δημιουργία τμήματος παράλληλης διδασκαλίας το δεκαπέντε (15), από δώδεκα (12) που ίσχυε έως σήμερα. Ποια ανάγκη εξυπηρετεί αυτή η ρύθμιση, όταν το εκπαιδευτικό προσωπικό, οι εκπαιδευτικοί Γερμανικής και Γαλλικής Φιλολογίας, επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες, όπως παραδέχονται και οι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΔΒΜΘ;

Πολύ μεγάλος αριθμός μαθητών/μαθητριών θα υποχρεωθεί να σταματήσει να διδάσκεται τη γλώσσα που έχει επιλέξει, αφού πολλά τμήματα ξένης γλώσσας θα καταργηθούν, όπως ομολόγησαν και οι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΔΒΜΘ στην τελευταία μας συνάντηση. Επιπροσθέτως, η αύξηση του ελάχιστου αριθμού για την παράλληλη διδασκαλία από δώδεκα σε δεκαπέντε θα δημιουργήσει τεράστια λειτουργικά προβλήματα, π.χ. στα Γυμνάσια με τρία τμήματα ανά τάξη, το σύνηθες μέγεθος ενός γυμνασίου στα αστικά κέντρα, θα απαιτηθούν σε πάμπολλες περιπτώσεις τρεις εκπαιδευτικοί της πλειοψηφούσας και ένας εκπαιδευτικός της μειοψηφούσας γλώσσας την ίδια διδακτική ώρα. Οι δύο επιπλέον εκπαιδευτικοί θα πρέπει να κληθούν από όμορη σχολική μονάδα, με συνέπεια να πρέπει να συντονιστούν τα προγράμματα τριών σχολικών μονάδων! Η αλματώδης αύξηση των συμπτύξεων τμημάτων θα λειτουργήσει διαλυτικά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ήδη με τον ελάχιστο αριθμό 12 το σύστημα λειτουργεί οριακά…

Β) Από το «χρονοντούλαπο της ιστορίας», ανασύρεται για τους μαθητές της Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου το Προεδρικό Διάταγμα 188/1985, που προβλέπει την απαλλαγή των μαθητών από τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας. Εν έτει 2011 το «νέο σχολείο» χρειάζεται το προ 25ετίας θεσμικό πλαίσιο της αμάθειας για να λειτουργήσει; Τι πρότυπο πολίτη δίνουμε στη νεολαία μας με αυτή τη «νεκρανάσταση»; Είναι τόσο δύσκολο να συνεχίσουν να διδάσκονται οι μαθητές και οι μαθήτριες της φετινής Α΄ και Β΄ Γυμνασίου το Σεπτέμβριο του 2011 τη γλώσσα που έχουν ήδη διδαχθεί που προβλέπονται δύο μέτρα σε περίπτωση που δεν καταστεί αυτό εφικτό: το Π.Δ. 188/1985 και η μετεγγραφή σε όμορο Γυμνάσιο που θα διδάσκεται η ίδια γλώσσα που διδασκόταν ο μαθητής; Ποιο και που βρίσκεται το όμορο Γυμνάσιο σε νησιά, παραμεθόριες ή ορεινές περιοχές, για να καταφύγει ο μαθητής που θα θελήσει να συνεχίσει τη γλώσσα που έχει ήδη ξεκινήσει να διδάσκεται;

Από όλα τα παραπάνω καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως και η σημερινή, τρίτη κατά σειρά Υπουργική Απόφαση για τη διδασκαλία της β΄ ξένης γλώσσας στο Γυμνάσιο καθώς και οι δύο Υπουργικές Αποφάσεις για τη διδασκαλία της β΄ ξένης γλώσσας στο δημοτικό θα πρέπει να αποσυρθούν.

Οι επιστημονικές ενώσεις των εκπαιδευτικών Γαλλικής και Γερμανικής Φιλολογίας συνεχίζουν τον αγώνα μαζί με όλη την ελληνική κοινωνία για την επίτευξη του στόχου, την ποιοτική και αποτελεσματική δημόσια ξενόγλωσση εκπαίδευση.

Για τα Διοικητικά Συμβούλια
Ιωάννης Καρατσιομπάνης (Πρόεδρος ΠΕΚΑΓΕΠΕ)
Πάκης Σλίμπας (Πρόεδρος ΠΕΚΑΓΕΠΕ ΒΕ)
Δέσποινα Μαυροματάκη (Πρόεδρος ΣΚΓΓ ΠΕ)
Μαριάννα Λεονάρδου (Πρόεδρος ΣΚΓΓΦ ΠΠ)
Ευαγγελία Κουτσουδάκη (Πρόεδρος ΠΑΣΥΚΑΓΑ)

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: «Ποιοι διαμαρτύρονται για τα 62.000.000 σε ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ;»


«Η έκδοση εκτεταμένων έργων τα οποία στόχευαν στην «σίγουρη» αγορά του Υπουργείου αλλά και στην ελεύθερη αγορά, χωρίς πάντα να υπάρχει ο αντίστοιχος θετικός αντίκτυπος στην εκπαιδευτική διαδικασία, όπως έδειξαν και πρόσφατες έρευνες, ωφελούσε μόνο τους εκδότες, αφαιρώντας πολύτιμους πόρους από την εκπαίδευση, σε βάρος κυρίως των Πανεπιστημίων» τονίζει το υπ. Παιδείας σε απάντηση στην ανοιχτή επιστολή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκδοτών Βιβλιοπωλών.

« Το υπουργείο Παιδείας θέτει ως στόχο την ουσιαστική αλλαγή των ισορροπιών σε όφελος των Ιδρυμάτων και των Βιβλιοθηκών, ώστε οι τελευταίες να καλύψουν οποιαδήποτε κενά δημιουργηθούν με ένα τρόπο όμως βιώσιμο στο χρόνο και όχι με τον αδιέξοδο τρόπο που γινόταν ως τώρα» σημειώνει το υπουργείο Παιδείας και υπογραμμίζει: « Οι τελευταίες θα έχουν την δυνατότητα να προχωρήσουν συντονισμένα σε προμήθεια βιβλίων για την κάλυψη των αναγκών των φοιτητών και σπουδαστών και να οδηγήσουν στην πραγματική καθιέρωση του πολλαπλού συγγράμματος και όχι της σημερινής κατάστασης, την οποία γνωρίζουν όλοι. Η νοοτροπία των λίγων βιβλίων στο ράφι του φοιτητή πρέπει να δώσει την θέση της στη νοοτροπία του «χρησιμοποιώ μια πλούσια, ενημερωμένη και σύγχρονη Βιβλιοθήκη». Οι εκδότες πρώτοι από όλους θα έπρεπε να στηρίξουν την προσπάθεια αυτή, με παραχωρήσεις «κεκτημένων της προηγούμενης περιόδου», ώστε να οδηγηθούμε επιτέλους  σε ακαδημαϊκούς πολίτες που θα ενδιαφέρονται για τα βιβλία πέραν αυτών που δωρεάν τους παρέχει το κράτος».  

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: Για «ημετέρους» η διαδικασία επιλογής Σχολικών Συμβούλων

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

«Μέσα στο αλαλούμ και στη σύγχυση που χαρακτηρίζει τις επιλογές της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, ήρθε να προστεθεί και η έξαρση του κομματισμού. Μέχρι σήμερα τους καταλογίζαμε προχειρότητα, βιασύνη και έλλειψη σχεδιασμού. Τις τελευταίες μέρες διαπιστώνουμε ότι υπάρχει ένας καλά προετοιμασμένος σχεδιασμός που μπήκε σε εφαρμογή για εσπευσμένη επιλογή Διευθυντών και Σχολικών Συμβούλων.

Προκειμένου να ικανοποιηθούν οι «ημέτεροι» εφαρμόζονται αμφισβητήσιμες διαδικασίες επιλογής και κριτήρια που προκαλούν εκνευρισμό και καχυποψία, με αποκλειστικό στόχο, όχι την ανάδειξη των ικανών και των αξίων, αλλά την εξυπηρέτηση των κομματικών συμφερόντων.

Αυτό που οφείλουν να πράξουν άμεσα είναι να αναστείλουν την παράλληλη διαδικασία επιλογής Διευθυντών και Σχολικών Συμβούλων, θεσπίζοντας ένα ξεκάθαρο, αξιοκρατικό και αξιόπιστο πλαίσιο κριτηρίων, βασισμένο στη δίκαιη μοριοδότηση της διοικητικής εμπειρίας και στην ανάδειξη των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων».

Ο προγραμματισμός του υπ. Παιδείας για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, τη σχολική χρονιά 2011-12

Εβδομαδιαίες συσκέψεις για τον απαιτούμενο προγραμματισμό με στόχο την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και την έγκαιρη στελέχωσή τους με το αναγκαίο εκπαιδευτικό προσωπικό, για την επόμενη σχολική χρονιά (2011-12), πραγματοποιούνται και φέτος, όπως και κατά την περσινή χρονιά, υπό το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, Βασίλη Κουλαϊδή.

Στο επόμενο χρονικό διάστημα και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες των μεταθέσεων των εκπαιδευτικών, προγραμματίζονται οι διαδικασίες:


  1. για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των φορέων, που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας (Κεντρική Υπηρεσία, Περιφερειακές Διευθύνσεις, Πανεπιστήμια κλπ.),
  2. για το διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών, κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, ώστε να καλυφθεί μέρος των οργανικών κενών, που θα προκύψουν μετά τις συνταξιοδοτήσεις/ παραιτήσεις των εκπαιδευτικών,
  3. για την κάλυψη, επίσης, μέρους των λειτουργικών κενών με αποσπάσεις εκπαιδευτικών από σχολείο σε σχολείο, που θα πραγματοποιηθούν φέτος για πρώτη φορά μετά τους διορισμούς, καθώς είναι απαραίτητο να προηγηθεί η κάλυψη των οργανικών κενών.

Σε ό,τι αφορά στις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών από σχολείο σε σχολείο, οι σχετικές διαδικασίες - όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα (15/06/2011) - εγγυώνται, για πρώτη φορά, αντικειμενικότητα στην προσμέτρηση σαφών και έγκυρων κριτηρίων και διαφάνεια στον τρόπο επεξεργασίας των δεδομένων, αφού η λειτουργία των Υπηρεσιακών Συμβουλίων υποστηρίζεται, πλέον, από ένα νέο και σύγχρονο Πληροφοριακό Σύστημα.

Στο πλαίσιο αυτό, έχει σταλεί εγκύκλιος στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με την οποία:


  • Η καταχώριση των αιτήσεων των εκπαιδευτικών γίνεται στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα.
  • Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα διενεργεί αυτόματα την αποτίμηση των κριτηρίων κατά τα πρότυπα του συστήματος που εφαρμόζεται για τις μεταθέσεις.
  • Η κατάταξη των εκπαιδευτικών σε πίνακες γίνεται με απόλυτα αντικειμενικό τρόπο, με μοναδικό κριτήριο το σύνολο των μορίων που συγκέντρωσαν.
  • Τα λειτουργικά κενά προκύπτουν μέσα από την αποτύπωση του εκπαιδευτικού προσωπικού ανά σχολείο και Διεύθυνση Εκπαίδευσης στο αντίστοιχο ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής κενών και πλεονασμάτων.
  • Κατηγορίες εκπαιδευτικών με ιδιαίτερες κοινωνικές και οικογενειακές ανάγκες αντιμετωπίζονται, κατά προτεραιότητα, μέσα από αντικειμενικές και διαφανείς διαδικασίες.

Με αυτό τον τρόπο, ανακοίνωσε το υπ.Παιδείας, ικανοποιείται ένα πάγιο και χρόνιο αίτημα των εκπαιδευτικών. Σημειώνεται ότι η προαναφερόμενη εγκύκλιος συντάχθηκε σύμφωνα με το πόρισμα της Επιτροπής, που συγκροτήθηκε για να μελετήσει το σύστημα των αποσπάσεων και των μεταθέσεων, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων, που εκπροσωπούν τους εκπαιδευτικούς (Δ.Ο.Ε., Ο.Λ.Μ.Ε.).

Προγραμματισμός για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, τη σχολική χρονιά 2011-12


Εβδομαδιαίες συσκέψεις για τον απαιτούμενο προγραμματισμό με στόχο την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και την έγκαιρη στελέχωσή τους με το αναγκαίο εκπαιδευτικό προσωπικό, για την επόμενη σχολική χρονιά (2011-12), πραγματοποιούνται και φέτος, όπως και κατά την περσινή χρονιά, υπό το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, Βασίλη Κουλαϊδή.


Στο επόμενο χρονικό διάστημα και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες των μεταθέσεων των εκπαιδευτικών, προγραμματίζονται οι διαδικασίες:
  1. για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των φορέων, που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας (Κεντρική Υπηρεσία, Περιφερειακές Διευθύνσεις, Πανεπιστήμια κλπ.),
  2. για το διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών, κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, ώστε να καλυφθεί μέρος των οργανικών κενών, που θα προκύψουν μετά τις συνταξιοδοτήσεις/ παραιτήσεις των εκπαιδευτικών,
  3. για την κάλυψη, επίσης, μέρους των λειτουργικών κενών με αποσπάσεις εκπαιδευτικών από σχολείο σε σχολείο, που θα πραγματοποιηθούν φέτος για πρώτη φορά μετά τους διορισμούς, καθώς είναι απαραίτητο  να προηγηθεί η κάλυψη των οργανικών κενών.
Σε ό,τι αφορά στις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών από σχολείο σε σχολείο, οι σχετικές διαδικασίες - όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα (15/06/2011) - εγγυώνται, για πρώτη φορά, αντικειμενικότητα στην προσμέτρηση σαφών και έγκυρων κριτηρίων και διαφάνεια στον τρόπο επεξεργασίας των δεδομένων, αφού η λειτουργία των Υπηρεσιακών Συμβουλίων υποστηρίζεται, πλέον, από ένα νέο και σύγχρονο Πληροφοριακό Σύστημα.
Στο πλαίσιο αυτό, έχει σταλεί εγκύκλιος στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με την οποία:
  • Η καταχώριση των αιτήσεων των εκπαιδευτικών γίνεται στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα.
  • Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα διενεργεί αυτόματα την αποτίμηση των κριτηρίων κατά τα πρότυπα του συστήματος που εφαρμόζεται για τις μεταθέσεις.
  • Η κατάταξη των εκπαιδευτικών σε πίνακες γίνεται με απόλυτα αντικειμενικό τρόπο, με μοναδικό κριτήριο το σύνολο των μορίων που συγκέντρωσαν.
  • Τα λειτουργικά κενά προκύπτουν μέσα από την αποτύπωση του εκπαιδευτικού προσωπικού ανά σχολείο και Διεύθυνση Εκπαίδευσης στο αντίστοιχο ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής κενών και πλεονασμάτων.
  • Κατηγορίες εκπαιδευτικών με ιδιαίτερες κοινωνικές και οικογενειακές ανάγκες αντιμετωπίζονται, κατά προτεραιότητα, μέσα από αντικειμενικές και διαφανείς διαδικασίες.
Με αυτό τον τρόπο, ανακοίνωσε το υπ.Παιδείας, ικανοποιείται ένα πάγιο και χρόνιο αίτημα των εκπαιδευτικών. Σημειώνεται ότι η προαναφερόμενη εγκύκλιος συντάχθηκε σύμφωνα με το πόρισμα της Επιτροπής, που συγκροτήθηκε για να μελετήσει το σύστημα των αποσπάσεων και των μεταθέσεων, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων, που εκπροσωπούν τους εκπαιδευτικούς (Δ.Ο.Ε., Ο.Λ.Μ.Ε.).

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:Απαντήσεις σε απορίες για το Τεχνολογικό Λύκειο


Το Υπ. Παιδείας εξέδωσε επιπλέον διευκρινίσεις σε θέματα που ενδεχομένως υπάρχουν απορίες για το Τεχνολογικό Λύκειο, σύμφωνα με τις οποίες:

Αναλογία μαθημάτων γενικής παιδείας στο Τεχνολογικό Λύκειο και στο ΕΠΑ.Λ
Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι η πλειονότητα των μαθητών που, μέχρι τώρα, επιλέγουν την Τεχνική - Επαγγελματική εκπαίδευση παρουσιάζει σημαντικά μαθησιακά κενά, κυρίως στην Ελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αυτοί οι μαθητές στερούνται ικανοτήτων και δεν έχουν δυνατότητες εξέλιξης, μέσω του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Αυτές όμως οι μαθησιακές ελλείψεις αποτελούν σημαντική τροχοπέδη στην πρόοδο των μαθητών. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου οι καθηγητές ειδικοτήτων αναγκάζονται να διδάξουν απλά μαθηματικά, προκειμένου οι μαθητές τους να κατανοήσουν την ύλη του μαθήματος ειδικότητας.
Με άλλα λόγια, θα λέγαμε ότι δεν έχει κανένα νόημα να προσπαθούμε να διδάξουμε συστήματα εξισώσεων με πολλούς αγνώστους, σε μαθητές που δεν έχουν κατανοήσει την διαδικασία επίλυσης μιας εξίσωσης πρώτου βαθμού.

Για τον λόγο αυτό τα Μαθήματα Υποστήριξης στην Ελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά, ενταγμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Α’ και Β’ τάξης, αποτελούν βασικό δομικό συστατικό των προγραμμάτων σπουδών του Τεχνολογικού Λυκείου. Όπως έχει αναφερθεί, στη διδακτέα ύλη αυτών των μαθημάτων θα περιλαμβάνονται και επιλεγμένα κεφάλαια από διδαχθείσα ύλη προηγούμενων  εκπαιδευτικών βαθμίδων.
Τα Μαθήματα Υποστήριξης δεν ενισχύουν μόνο τη γενικότερη μόρφωση των μαθητών, αλλά αποτελούν προϋπόθεση για την κατανόηση και των άλλων μαθημάτων, είτε πρόκειται για μαθήματα γενικής παιδείας, είτε πρόκειται για μαθήματα ειδικοτήτων. Επομένως, γίνεται εμφανές  ότι η προστιθέμενη αξία αυτών των μαθημάτων είναι μέγιστη.

Εκτιμάται ότι οι περισσότεροι μαθητές των Τεχνολογικών Λυκείων θα συμμετέχουν στα Μαθήματα Υποστήριξης, μέχρι το Νέο Σχολείο να επιτύχει τον περιορισμό των μαθησιακών κενών, των αποφοίτων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μέσα από τα νέα προγράμματα σπουδών και τις ενδεδειγμένες παιδαγωγικές διαδικασίες. Για τον λόγο αυτό τα Μαθήματα Υποστήριξης συνυπολογίζονται στα μαθήματα γενικής παιδείας, τα οποία, πρακτικά,  θα τα παρακολουθούν σχεδόν όλοι οι μαθητές του Τεχνολογικού Λυκείου, για μια μεταβατική τουλάχιστον χρονική περίοδο.
Τα Μαθήματα Υποστήριξης θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως υποχρεωτικά με διαβαθμισμένη διδακτέα ύλη, ανάλογα με το επίπεδο γνώσεων των μαθητών. Στην περίπτωση αυτή όμως θα αφαιρούσαμε ένα σημαντικό κίνητρο για τους μαθητές, το οποίο τους βοηθά να δείξουν την απαιτούμενη επιμέλεια και το ενδιαφέρον για την επιτυχία τους  σε αυτά τα βασικά μαθήματα.

Παρατηρώντας τον παρακάτω πίνακα διαπιστώνουμε ότι, στην Α’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου, τα μαθήματα Γενικής Παιδείας διδάσκονται 19 ώρες, συν δύο ώρες το μάθημα «Αρχές Οικονομίας» που έχει ενταχθεί στα Μαθήματα Βασικών Δεξιοτήτων, συν τέσσερις ώρες τα Μαθήματα Υποστήριξης, σύνολο 25 ώρες την εβδομάδα. Αντίστοιχα στο ΕΠΑ.Λ τα μαθήματα Γενικής Παιδείας διδάσκονται  επίσης 25 ώρες, μέσα στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και το δίωρο μάθημα «Αρχές Οικονομίας».
Στη Β’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου διδάσκονται ένδεκα ώρες την εβδομάδα μαθήματα Γενικής Παιδείας, συν τέσσερις ώρες Μαθήματα Υποστήριξης, σύνολο 15 ώρες.


Μαθήματα Γενικής Παιδείας στο Τεχνολογικό Λύκειο και στα ΕΠΑ.Λ       
                                          Α’ Τάξη    Β’ Τάξη    Γ’ Τάξη    Δ’ Τάξη    ΣΥΝΟΛΑ       
Τεχνολογικό Λύκειο    19 + 2 + 4       11 + 4            8                  6         48 + 6 = 54       
ΕΠΑ.Λ                                 25                17              12                 -                54     


Όπως φαίνεται και από τον πίνακα, μέσα στην τριετία, το Τεχνολογικό Λύκειο, σε σχέση με το ΕΠΑ.Λ, παρουσιάζει ένα έλλειμμα έξι ωρών (αναλογικά δύο ώρες ανά έτος) στα Μαθήματα Γενικής Παιδείας. Αυτό το έλλειμμα καλύπτεται πλήρως, για όσους μαθητές θα συνεχίσουν και στο 4ο έτος. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί δραματική η μείωση των ωρών, αυτών των μαθημάτων ή να υποστηριχθεί ότι οδηγεί σε υποβάθμιση της γενική παιδείας στο Τεχνολογικό Λύκειο.

Εβδομαδιαίο Ωράριο  Διδασκαλίας Τεχνολογικού Λυκείου.
Το εβδομαδιαίο ωράριο διδασκαλίας του Τεχνολογικού Λυκείου, όπως φαίνεται και από τον πίνακα που ακολουθεί, είναι σε σχετική αντιστοιχία με αυτό του Νέου Λυκείου και δεν ξεπερνάει τις 35 ώρες εβδομαδιαίως.

Εβδομαδιαίο Ωράριο Διδασκαλίας       
                                       Α’ Τάξη    Β’ Τάξη    Γ’ Τάξη       
Τεχνολογικό Λύκειο      31 + 4         31 + 4          35       
Νέο Λύκειο                         32                33            35     

Τυχόν αύξηση του διδακτικού ωραρίου πέρα από τις 35 ώρες την εβδομάδα, αφενός θα δημιουργούσε πρόβλημα στις σχολικές μονάδες, αφετέρου θα περιόριζε τον ελεύθερο χρόνο των  μαθητών, που είναι απαραίτητος τόσο για τις κοινωνικές τους δραστηριότητες, όσο και για την ανάπαυσή τους.

Τα μαθήματα της Φυσικής, της Χημείας και της Βιολογίας στο Τεχνολογικό Λύκειο
Οι μαθητές στο Γυμνάσιο αποκτούν τις βασικές γνώσεις Φυσικής και Χημείας, τις οποίες ολοκληρώνουν στην Α’ τάξη λυκείου. 
Η Α΄ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου, εναρμονισμένη σε μεγάλο βαθμό με την Α’ τάξη του Νέου Λυκείου, αποτελεί μια τάξη γενικής παιδείας και προσανατολισμού. Στην Β΄ και  Γ’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου οι μαθητές έχοντας επιλέξει Τομέα και Ειδικότητα προετοιμάζονται για τον επαγγελματικό στίβο, ενώ παράλληλα λαμβάνουν τις απαραίτητες γνώσεις γενικής μόρφωσης.

Στην Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση τα περισσότερα από τα γνωστικά αντικείμενα των διαφόρων Ειδικοτήτων εδράζουν σε αντίστοιχα επιστημονικά πεδία, των φυσικών, οικονομικών και παιδαγωγικών επιστημών. Οι μαθητές της κάθε ειδικότητας διδάσκονται με επάρκεια εφαρμοσμένες επιστημονικές γνώσεις, οι οποίες είναι προσαρμοσμένες στα διδακτικά αντικείμενα των ειδικοτήτων και στο επίπεδο σπουδών αυτής της εκπαιδευτικής βαθμίδας.
Για παράδειγμα, σε ειδικότητες του Τομέα Υγείας υπάρχουν μαθήματα στα οποία διδάσκεται εφαρμοσμένη Βιολογία, Χημεία αλλά και Φυσική, σε ειδικότητες του Τομέα Μηχανολογίας διδάσκεται εφαρμοσμένη Μηχανική και Θερμοδυναμική, σε ειδικότητες του Τομέα Ηλεκτρονικής υπάρχουν μαθήματα που διδάσκονται Ηλεκτρισμός, Ηλεκτρομαγνητισμός, Οπτική κοκ. 
Επομένως, η θεωρητική διδασκαλία επιπλέον Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας θα ήταν πλεονασμός, αφού τα μαθήματα αυτά διδάσκονται σε εφαρμοσμένη μορφή, στο μέτρο και στον βαθμό που σχετίζονται με την κάθε ειδικότητα.

Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στο Νέο Λύκειο, όπου στην Κατεύθυνση Β, της Β’ τάξης λυκείου διδάσκεται μόνο ένα δίωρο το μάθημα «Αρχές  Φυσικών και Περιβαλλοντικών Επιστημών», ενώ στις Κατευθύνσεις Β και ΑΒ, της Γ’ τάξης, δεν διδάσκονται  καθόλου μαθήματα Φυσικής, Χημείας ή Βιολογίας, λόγω της διαφορετικής εξειδίκευσης που υπάρχει σε αυτές τις Κατευθύνσεις. Κατ’ αναλογία μπορούμε να πούμε λ.χ. ότι ο μαθητής του Τομέα Οικονομίας Διοίκησης δεν χρειάζεται επιπλέον γνώσεις Φυσικής, ούτε ο μαθητής της Ειδικότητας Βρεφονηπιοκόμων επιπλέον γνώσεις Χημείας.

Σε ότι αφορά στην πρόσβαση στα Τ.Ε.Ι. με Ειδικές Εξετάσεις, ως γνωστόν, οι μαθητές δεν εξετάζονται στα μαθήματα της Φυσικής, της Χημείας ή της Βιολογίας.

Για όσους μαθητές εισαχθούν στα Τ.Ε.Ι. και εφόσον η ειδικότητά τους σχετίζεται με αυτά τα μαθήματα, η διδασκαλία τους ξεκινά από τα βασικά κεφάλαια, αλλά σε πολύ μεγαλύτερη εμβάθυνση, πράγμα που απαιτεί καλή γνώση μαθηματικών.

Το τμήμα «Γενικής Παιδείας» του Τεχνολογικού Λυκείου
Το Τεχνολογικό Λύκειο έχει σχεδιαστεί αφενός για να προσφέρει γενική μόρφωση και αφετέρου για να εκπαιδεύει τα στελέχη μεσαίου επιπέδου προσόντων, ώστε οι απόφοιτοί του, έχοντας αποκτήσει ειδίκευση, να μπορούν να διεκδικήσουν αντίστοιχες θέσεις εργασίας. 

Στο πνεύμα όμως των ανοικτών εκπαιδευτικών διαδρομών το Τεχνολογικό Λύκειο παρέχει επίσης τρεις διαφορετικούς τρόπους πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μια εκ των οποίων είναι το τμήμα «Γενικής Παιδείας». Αυτή η επιλογή ουσιαστικά εντάσσεται στη φιλοσοφία της οριζόντιας μετακίνησης, βάσει της οποίας σχεδιάστηκε το Τεχνολογικό Λύκειο και δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να διαφοροποιούν τους εκπαιδευτικούς τους στόχους.

Τα τμήματα «Γενικής Παιδείας» ιδρύονται και λειτουργούν στο πλαίσιο της δομής του Τεχνολογικού Λυκείου. Στα τμήματα αυτά εφαρμόζονται ειδικά προγράμματα σπουδών με εμπλουτισμένη διδακτέα ύλη, για την ολοκληρωμένη προετοιμασία των μαθητών για τις πανελλαδικές εξετάσεις. 

Η εισαγωγή στα πανεπιστήμια απαιτεί σοβαρή προετοιμασία και σε καμία περίπτωση οι εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών δεν μπορούν να καλυφθούν με 5+5 ώρες Μαθηματικά και 3+3 ώρες Φυσική την εβδομάδα, που διδάσκονται σήμερα όσοι επιλέγουν την ομάδα Β, των ΕΠΑ.Λ.  Άλλωστε είναι γνωστό ότι το ποσοστό των μαθητών που εισάγονται στα πανεπιστήμια, από την ομάδα Β των ΕΠΑ.Λ είναι εξαιρετικά μικρό.  
Η προσπάθεια προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις, με παράλληλη επαγγελματική εκπαίδευση που οδηγεί σε απόκτηση πτυχίου ειδικότητας δεν πέτυχε, αφού οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Λ  ούτε στα πανεπιστήμια κατορθώνουν να εισαχθούν, ούτε επάρκεια γνώσεων έχουν, για να μπορέσουν να σταδιοδρομήσουν ως επαγγελματίες.

Τα τμήματα «Γενικής Παιδείας» δεν αποτελούν την κύρια κατεύθυνση του Τεχνολογικού Λυκείου, όμως εκτός από τη σωστή προετοιμασία, προσφέρουν στους μαθητές που δεν θα πετύχουν στις εισαγωγικές εξετάσεις, τη δυνατότητα να εγγράφουν στο «Τμήμα Ειδίκευσης» της Γ’ τάξης του Τεχνολογικού Λυκείου και να αποκτήσουν πτυχίο ειδίκευσης.

Τα μαθήματα Επιλογής /Προσανατολισμού
Τα μαθήματα Επιλογής/Προσανατολισμού που εισάγονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Α’ τάξης του Τεχνολογικού Λυκείου, λειτουργούν στη λογική ενός ενεργού επαγγελματικού προσανατολισμού, όπου ο μαθητής καλείται να επιλέξει χονδρικά δύο επαγγελματικά πεδία. Με τον τρόπο αυτό ο κάθε μαθητής αφενός έχει την ευκαιρία να διερευνήσει περισσότερο τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις του, προκειμένου να κάνει τη σωστή επιλογή και αφετέρου ωθείται στη λήψη μιας προσωπικής απόφασης, πράγμα που ενισχύει την υπευθυνότητά του. Επιπλέον, θα έχει περισσότερα κίνητρα για ενεργή συμμετοχή, αφού τα μαθήματα αυτά δεν θα του έχουν επιβληθεί, αλλά θα τα έχει επιλέξει μόνος του.

Τα μαθήματα Επιλογής/Προσανατολισμού έχουν σαν σκοπό να φέρουν τον μαθητή σε μια πρώτη επαφή με το αντικείμενο του Τομέα, χωρίς να εμβαθύνουν σε γνώσεις και δεξιότητες, γιατί δεν είναι δεδομένο ότι ο μαθητής θα επιλέξει τελικά αυτόν τον Τομέα.

Τα μαθήματα αυτά είναι προσανατολισμένα σε πρακτικές εφαρμογές, πράγμα που σημαίνει ότι, ανάλογα με το μάθημα, οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να κατασκευάζουν απλά έργα, να καλλιεργούν φυτά, να σχεδιάζουν κλπ.  Επειδή δε, θα περιλαμβάνουν και πρακτικό μέρος, επιβάλλεται τα μαθήματα αυτά να είναι τρίωρης διάρκειας.

Ο αριθμός των μαθημάτων Επιλογής/Προσανατολισμού είναι κρίσιμος. Τα πολλά μαθήματα επιλογής δημιουργούν πρόβλημα στην διαμόρφωση του εβδομαδιαίου προγράμματος  των σχολικών μονάδων και ενδεχομένως σε κάποιες περιπτώσεις να οδηγήσουν σε ολιγομελή τμήματα. Για τον λόγο αυτό έχει γίνει μια ομαδοποίηση διδακτικών αντικειμένων, χωρίς αυτή η ομαδοποίηση να συναρτάται με τον καθορισμό των Τομέων. Το ίδιο ισχύει και για τα μαθήματα Βασικών Δεξιοτήτων (εκτός της Ερευνητικής Εργασίας), τα οποία δεν περιελήφθησαν για δεύτερη φορά και στα Μαθήματα Επιλογής/Προσανατολισμού. 


Επισημάνσεις για το 4ο έτος
Στο ωρολόγιο πρόγραμμα του τμήματος Ειδίκευσης Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, έχουν προστεθεί και δύο μαθήματα γενικής παιδείας, διότι το τμήμα αυτό εξακολουθεί να είναι τμήμα εκπαίδευσης και όχι τμήμα κατάρτισης ή εξειδίκευσης. Άλλωστε, η προοπτική πρόσβασης στα Τ.Ε.Ι., δικαιολογεί την ύπαρξη και αυτών των μαθημάτων.

Σε ό,τι αφορά στις εξετάσεις Πιστοποίησης από κρατικό φορέα, μελετάται το ενδεχόμενο να συνδυαστούν και με την απόκτηση αδειών ασκήσεως επαγγέλματος, για τις Ειδικότητες που απαιτούνται εξετάσεις, ώστε οι μαθητές να απαλλάσσονται από την υποχρέωση να δίνουν διπλές εξετάσεις.

Πρακτική Άσκηση – Μαθητεία
Η εισαγωγή της Πρακτικής Άσκησης και τις Μαθητείας είναι ένα πάγιο αίτημα της τεχνικής - επαγγελματικής εκπαιδευτικής κοινότητας και έχει αναδειχθεί ως μείζον ζήτημα τόσο από την έρευνα αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης στα ΕΠΑ.Λ – ΕΠΑ.Σ., όσο και από δημοσκοπική έρευνα. 

Λόγω των πολλών ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζει το θέμα αυτό, απαιτείται η ενδελεχή επεξεργασία του, ώστε να μην καταλήξει ο θεσμός της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας ανενεργός, ούτε να προκύψουν θέματα εργασιακών σχέσεων.

Μελετάται η δυνατότητα συνδυασμού της πρακτικής άσκησης ή της μαθητείας, με την απόκτηση αδειών ασκήσεως επαγγέλματος, για τις Ειδικότητες που απαιτείται εργασιακή εμπειρία.   Έτσι η όλη διαδικασία θα αποβαίνει προς όφελος του μαθητή και της κοινωνίας.