Παρασκευή, 1 Ιουλίου 2011

Προσωπική επίθεση κατά της Α. Διαμαντοπούλου από τη ΔΑΠ


 Η ανακοίνωση της ΔΑΠ, έχει ως εξής:

Αθήνα, 1 Ιουλίου 2011

Μετά από το διασυρμό της χώρας και τα αδιέξοδα που επέβαλε η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στην οικονομία, επιλέγει αυτή τη χρονική στιγμή προκειμένου να προχωρήσει και σε αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση. Χωρίς καμία συζήτηση και με αδίστακτη λογική, το Υπουργείο Παιδείας φέρνει εν μέσω καλοκαιριού εξοντωτικές αλλαγές σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, μόνο και μόνο για να μπορέσει να ελέγξει τις διοικήσεις τους.

Η προσπάθεια της Υπουργού να διαλύσει τα εκπαιδευτικά ιδρύματα καθιστώντας τα σαν τις υπερχρεωμένες ΔΕΚΟ όπου οι εγκάθετοι του κόμματος της έχουν μάθει να θεωρούν κτήμα τους, αποτελεί δυστυχώς μέρος της δελφινομαχίας που έχει ξεκινήσει στο εσωτερικό της Κυβέρνησης για τη διαδοχή του σημερινού υπό προθεσμία Πρωθυπουργού.

Η  αλλαζονεία και οι κωλοτούμπες, που εδώ και χρόνια χαρακτηρίζουν τη σημερινή ηγεσία του Υπουργείου, αγνοούν τη φωνή 150,000 Ελλήνων φοιτητών και σπουδαστών, οι οποίοι σ’ ένα  περιβάλλον πολιτικής απαξίωσης που δημιούργησαν οι πολιτικές της Κυβέρνησης επέλεξαν να συμμετέχουν μαζικά στις φοιτητικές εκλογές, απαιτώντας ριζικές αλλαγές στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ εδώ και τώρα.

Ως ΔΑΠ-ΝΔΦΚ καταθέσαμε σε όλους τους αρμόδιους φορείς τον περασμένο Φεβρουάριο την «Πρόταση Παιδείας», ένα σύνολο τεκμηριωμένων θέσεων και λύσεων για όλα τα πραγματικά προβλήματα της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης, οι οποίες προέκυψαν μέσα από ένα ευρύ διαδικτυακό διάλογο και αφορούν ζητήματα όπως το άσυλο, η ιδιωτική χρηματοδότηση, η ίδρυμη μη κρατικών ιδρυμάτων, η αξιολόγηση, η έρευνα κ.α. Τις προτάσεις αυτές που στις πρόσφατες φοιτητικές εκλογές στήριξαν 55,000  φοιτητές και σπουδαστές, η κα. Υπουργός  δεν μπήκε καν στον κόπο να τις ακούσει. Προφανώς, το ενδιαφέρον της πολιτικής της αναλώνεται περισσότερο στις επικοινωνιακές διαρροές, παρά στα ουσιαστικά ζητήματα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Δυστυχώς όμως για όλους μας, οι προσωπικές της φιλοδοξίες και το κυνήγι για το δαχτυλίδι της διαδοχής του ΠΑΣΟΚ  την οδηγούν στο να χρησιμοποιήσει ακόμα και την ανώτατη εκπαίδευση προκειμένου να προβληθεί.

Φτάνει όμως πια. Τα ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα όμως δεν αντέχουν άλλο.

Μην παίζετε άλλα παιχνίδια με την Παιδεία.
Αρκετά κακά η Κυβέρνηση σας προκάλεσε στον τόπο.

Μη γίνεστε ακόμα περισσότερο επικίνδυνοι για το μέλλον μας.
ΔΑΠ-ΝΔΦΚ

Πρόσκληση στους Πρυτάνεις για συνάντηση από την υπ. Παιδείας

Με επιστολή που απέστειλε σήμερα στον Πρόεδρο της Συνόδου των Πρυτάνεων, Κωνσταντίνο Γουργουλιάνη, η υπ. Παιδείας Α. Διαμαντοπούλου απευθύνει πρόσκληση για συνάντηση την επόμενη εβδομάδα με θέμα την πρόταση Νόμου για τις αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Παράλληλα, ενημερώνει τη Σύνοδο ότι τη Δευτέρα 04/07/2011 θα αποστείλει στους Πρυτάνεις το προσχέδιο Νόμου, υπογραμμίζοντας ότι «είναι το μόνο έγκυρο κείμενο επί του οποίου πρέπει να γίνει συζήτηση και παρατηρήσεις».

Ολόκληρο το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στα ΑΕΙ


Στο παρακάτω link θα βρείτε ολόκληρο το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στα ΑΕΙ, το οποίο αποτελείται από 80 άρθρα. Στο νομοσχέδιο αυτό ενδεχομένως να γίνουν κάποιες αλλαγές,  όχι όμως επί της ουσίας καθώς οι επιοτελείς του υπουργείου ακόμη το "χτενίζουν".

Φοιτητές εισέβαλαν στο υπ. Παιδείας και διέκοψαν ημερίδα


Κρατώντας πανό στα χέρια τους  και με συνθήματα κατά της κατάργησης της δωρεάν παιδείας φοιτητές  εισέβαλαν μέσα στο  υπουργείο Παιδείας και διέκοψαν την ημερίδα που νωρίτερα είχε κηρύξει την έναρξη η υπ. Παιδείας Α. Διαμαντοπούλου. 

Η ημερίδα είχε θέμα: «Ορίζοντας την Ποιότητα στην Εκπαίδευση και στη Διά Βίου Μάθηση» (αίθουσα “Jacqueline de Romilly”).


Κατά τη διάρκεια της ημερίδας παρουσιάστηκαν  οι πρόσφατες εξελίξεις αναφορικά με τη διασφάλιση της ποιότητας στα συστήματα Εκπαίδευσης και Διά Βίου Μάθησης, σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, καθώς και τα ευρωπαϊκά εργαλεία και δίκτυα που βρίσκονται σε ανάπτυξη για την υλοποίηση του προγράμματος Ευρωπαϊκής Συνεργασίας ΕΚ 2020.

Το πρόγραμμα Εξετάσεων Πιστοποίησης Επαγγελματικής Κατάρτισης Αποφοίτων ΙΕΚ


Ανακοινώθηκε σήμερα από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων (ΕΟΠΠ) ότι από 7 έως και 14 Ιουλίου 2011 καθώς και από 15 έως και 26 Σεπτεμβρίου 2011 θα διεξαχθούν οι εξετάσεις Πιστοποίησης Επαγγελματικής Κατάρτισης Αποφοίτων ΙΕΚ, Περιόδου 2010.

Οι πίνακες με το αναλυτικό πρόγραμμα των εξετάσεων ανά ειδικότητα που θα ισχύει για όλες τις Περιφέρειες εγκρίθηκαν από το Διοικητικό Συμβούλιο και θα είναι διαθέσιμοι στη ηλεκτρονική σελίδα του Οργανισμού (www.eopp.gov.gr) από σήμερα, Παρασκευή 1η Ιουλίου 2011.

Η Προκήρυξη-διαγωνισμού για την εισαγωγή υποψηφίων στις σχολές Αξιωματικών και Αστυφυλάκων με τις πανελλαδικές εξετάσεις

Ο αριθμός των υποψηφίων που θα εισαχθούν στη Σχολή Αστυφυλάκων καθορίζεται σε χίλιους τριακόσιους (1.300).Οι υποψήφιοι, υποχρεούνται να υποβάλουν αυτοπροσώπως στα Αστυνομικά Τμήματα του τόπου κατοικίας ή διαμονής τους τα απαιτούμενα δικαιολογητικά μέχρι και την 15-07-2011.


Α. Σπηλιωτόπουλος: Eρώτηση στη Βουλή για τη μοριοδότηση για την επιλογή Διευθυντών

Όπως γνωρίζετε σύμφωνα με το άρθρο 13 του νόμου 3848/2010, κατά την επιλογή στελεχών προβλέπεται μοριοδότηση για πιστοποιημένη επιμόρφωση στις Τ.Π.Ε. επιπέδου 1:2 μονάδες. Επίσης σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πληροφορικής, ορισμένα συμβούλια επιλογής Δ/ντων σχολικών μονάδων και ΣΕΚ δεν αποδίδουν τις προβλεπόμενες μονάδες της πιστοποίησης στις Τ.Π.Ε. στους υποψήφιους Δ/ντές των κλάδων Πληροφορικής ΠΕ19-ΠΕ20, με αποτέλεσμα να ελαχιστοποιείται η πιθανότητα επιλογής τους.

Μάλιστα έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο εκπαιδευτικοί Πληροφορικής να καταθέτουν βεβαιώσεις πιστοποιημένης επιμόρφωσης Νέων Τεχνολογιών στα αντικείμενα εισαγωγή στις έννοιες παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ με εφαρμογή στην διδακτική της Πληροφορικής και εκμάθηση τεχνικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών βασικών κατηγοριών Εκπαιδευτικού Λογισμικού. Και οι επιμορφώσεις αυτές που είναι μάλιστα επιπέδου 2 να μη λαμβάνονται καθόλου υπόψη. Με τον τρόπο αυτό υπάρχει κατάφωρη αδικία και ανεξήγητη διάκριση εις βάρος των εκπαιδευτικών Πληροφορικής.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η κ. Υπουργός;

1. Για ποιο λόγο υπάρχει επιλεκτική μοριοδότηση στις επιμορφώσεις πληροφορικής; Μήπως επειδή η επιμόρφωση αυτή των καθηγητών Πληροφορικής έγινε την περίοδο διακυβέρνησης της Ν.Δ;

2. Αληθεύει επίσης αυτό το οποίο η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πληροφορικής, (ΠΕΚΑΠ) καταγγέλλει, ότι δηλαδή κατά τις κρίσεις των Διευθυντών Εκπαίδευσης το έτος 2010, επί δικής σας κυβερνήσεως και με το ίδιο θεσμικό πλαίσιο, δηλαδή το Νόμο 3848/2010, οι καθηγητές πληροφορικής είχαν μοριοδοτηθεί για τη γνώση Νέων Τεχνολογιών επιπέδου 1; Αν ναι πώς είναι δυνατό να μην ισχύει το ίδιο και τώρα για τις κρίσεις Διευθυντών Σχολικών Μονάδων;

Αθήνα

Ο Ερωτών Βουλευτής

ΑΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Υπ. Παιδείας: Δήλωση της Υπουργού Παιδείας Άννας Διαμαντοπούλου, σχετικά με την πρόταση νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση


Δήλωση της Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου, σχετικά με την πρόταση νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση

Οι ριζικές αλλαγές που προτείνονται για τα Ανώτατα Ιδρύματα ανταποκρίνονται στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, που χρηματοδοτεί τα Ιδρύματα και εμπιστεύεται τα παιδιά της.

Η ελληνική κοινωνία θέλει ένα Πανεπιστήμιο και ΤΕΙ ανοιχτό, που να λειτουργεί και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της και στις ανάγκες της οικονομίας, ένα Πανεπιστήμιο και ΤΕΙ που να συνδέεται με όλο τον κόσμο.

Οι σημερινές αλλαγές έχουν στόχο αυτό το Πανεπιστήμιο και αυτό το ΤΕΙ. Με καθηγητές οι οποίοι αξιολογούνται και είναι κοντά στα παιδιά. Με Πανεπιστήμια που αξιολογούνται και χρηματοδοτούνται με βάση τους στόχους και την επιτυχία τους. Με διοικήσεις οι οποίες λογοδοτούν και κρίνονται. Με κέντρα αριστείας, που θα βοηθήσουν την οικονομία της χώρας και την επιστήμη.

Με προγράμματα σπουδών τα οποία πιστοποιούνται και έχουν σχέση με αυτό που ζητούν η αγορά εργασίας και η επιστήμη και η διάρκεια των οποίων εξαρτάται από τις πραγματικές ανάγκες. Για αυτό και είπαμε ότι η διάρκεια σπουδών ορίζεται από το Ίδρυμα και πρέπει να είναι τουλάχιστον τρία χρόνια ή και περισσότερο.

Τα Πανεπιστήμια και τα Τεχνολογικά Ιδρύματα που θέλουμε πρέπει να απαντούν επίσης στις ανάγκες των φοιτητών, γιατί φοιτητής σημαίνει ότι δίνουμε στη νεολαία μας τη δυνατότητα στην πραγματική γνώση και ένα πτυχίο με πραγματικό αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.

5 άτομα με σύμβαση έργου στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στο πλαίσιο υλοποίησης της Πράξης «Κεντρικές Δράσεις για την Πρακτική Άσκηση Φοιτητών ΕΜΠ»

Ο Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου στο πλαίσιο υλοποίησης της Πράξης «Κεντρικές Δράσεις για την Πρακτική Άσκηση Φοιτητών ΕΜΠ» ενδιαφέρεται να προσλάβει προσωπικό με ανάθεση έργου, ως εξής:

Ένα (1) άτομο Ανώτερος Μηχανικός Λογισμικού - Senior Software Engineer
Ένα (1) άτομο Μηχ. Λογισμικού / Προγραμματιστής - Software Engineer/Programmer
Ένα (1) άτομο Ανώτερος Μηχ. Βάσεων Δεδομένων - Senior Database Designer / Engineer
Ένα (1) άτομο Μηχ. Βάσεων Δεδομένων - Database Engineer
Ένα (1) άτομο Technical Writer

Καταληκτική ημερομηνία: 11-07-2011

Πληροφορίες: τηλ. 210 7722477, e-mail: recruit.pa.ntua@gmail.com

Επισυνάπτεται η ανακοίνωση.

 705.09 KB

4 άτομα με σύμβαση έργου στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο στο πλαίσιο υλοποίησης της Πράξης «Γραφείο Διασύνδεσης Εξυπηρέτησης Φοιτητών και νέων Αποφοίτων ΕΜΠ»


Ο Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στο πλαίσιο υλοποίησης της Πράξης «Γραφείο Διασύνδεσης Εξυπηρέτησης Φοιτητών και νέων Αποφοίτων ΕΜΠ», ανακοινώνει ότι ενδιαφέρεται να προσλάβει προσωπικό με ανάθεση έργου (ορισμένης χρονικής διάρκειας με δυνατότητα ανανέωσης) που πληροί συγκεκριμένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα για την κάλυψη τεσσάρων (4) θέσεων ως εξής:

1. Ένα άτομο για την υποστήριξη των δραστηριοτήτων της παραπάνω Πράξης που αφορούν σε θέματα Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης φοιτητών/αποφοίτων (Στέλεχος Τεκμηρίωσης/Πληροφόρησης)

2. Ένα άτομο για την υποστήριξη των δραστηριοτήτων της παραπάνω Πράξης σε θέματα που συνδέονται με τη Συμβουλευτική Σταδιοδρομία φοιτητών/αποφοίτων (Σύμβουλος Σταδιοδρομίας)

3. Ένα άτομο μερικής απασχόλησης για την υποστήριξη των δραστηριοτήτων της παραπάνω Πράξης σε θέματα που συνδέονται με την συμβουλευτική υποστήριξη φοιτητών /αποφοίτων με σημαντικά/ειδικά προβλήματα υγείας (Ειδικός Σύμβουλος)

4. Ένα άτομο μερικής απασχόλησης για την υποστήριξη των δραστηριοτήτων της παραπάνω Πράξης σε θέματα που συνδέονται με την επιχειρηματικότητα φοιτητών/αποφοίτων (Σύμβουλος Επιχειρηματικότητας)

Καταληκτική ημερομηνία: 11-07-2011

Για περισσότερες πληροφορίες οι υποψήφιοι θα πρέπει να απευθύνονται στην κ. Ε. Πασπαλιάρη τηλ. 210 7721089, ώρες 09:00 - 13:30 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση career.@central.ntua.gr

Επισυνάπτεται η ανακοίνωση.

584.4 KB

4 άτομα σ' ερευνητικό έργο του Πανεπιστήμιου Αιγαίου

Ο Ειδικός Λογαριασμός Έρευνας του Πανεπιστημίου Αιγαίου στο πλαίσιο της υλοποίησης του έργου με τίτλο

SAGITTARIUS: «Launching (g)local level heritage entrepreneurship: strategies and tools to unite forces, safeguard the place, mobilize cultural values, deliver the experience» του ευρωπαϊκού προγράμματος South East Europe Transnational
Cooperation Programme (SEE) 2007-2013 θα προβεί στην επιλογή τεσσάρων (4) εξωτερικών συνεργατών ως εξής:

Εξωτερικός συνεργάτης 1
“ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ”

Εξωτερικός συνεργάτης 2
«COMMUNICATION MANAGER»

Εξωτερικός συνεργάτης 3
«ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΕΤΑΙΡΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ/PROJECT MANAGER»

Eξωτερικός συνεργάτης 4
«ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΕ
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ /ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ»

Καταληκτική ημερομηνία: 17-07-2011

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στην αρμόδια υπάλληλο του Ειδικού Λογαριασμού Έρευνας κ. Αλεξάνδρα Κοντού (τηλ. 22510-36700, fax. 22510-36709, email: alkon@aegean.gr).

Επισυνάπτεται η ανακοίνωση.

aegean_300611.pdf 184.47 KB

Πανεπιστήμια: Τα δίδακτρα… ως ώριμο φρούτο!- Του Χρήστου Κάτσικα


Οι επιχειρούμενες αλλαγές στα πανεπιστήμια

Του Χρήστου Κάτσικα *.

Βλέποντας κανείς το ρημαδιό και το τέλμα που επικρατεί στην Ανώτατη Εκπαίδευση, μπορεί να θεωρήσει ότι το εκπαιδευτικό σύστημα δεν δουλεύει. Ωστόσο, άμα κοιτάμε το τυρί, χάνουμε τη φάκα. Γιατί μια προσεκτική παρατήρηση μπορεί να μας πείσει ότι το σύστημα στην πραγματικότητα δουλεύει !

Κρατική πολιτική η υποχρηματοδότηση

Η υποχρηματοδότηση, ο οικονομικός στραγγαλισμός, είναι κι αυτό, αλήθεια, μια πολιτική. Και, μάλιστα, θα μπορούσε να πει κανείς, ότι είναι και μια αποτελεσματική πολιτική. Όταν αφήνεις κάτι να τελματώσει, εύκολα μπορείς, με επικοινωνιακές «τρίπλες», να υφάνεις την κατασκευή του κατηγορητηρίου ενάντια στο ίδιο το θύμα για το τέλμα στο οποίο έχει περιπέσει. Για να σκεφtούμε καλύτερα: Πώς μπορεί κάποιος να βγάλει από τη μέση ένα φυτό που θεωρεί ότι του πιάνει το χώρο; Μα με το να το αφήσει απότιστο, να ξεραθεί, να αχρηστευθεί. Πώς μπορεί κάποιος να πριμοδοτήσει την ιδιωτική εκπαίδευση; Μα αφήνοντας τη δημόσια εκπαίδευση σε τέλμα. Αυτό είναι για την ιδιωτική εκπαίδευση ένα δώρο από τα αποδυτήρια, πριν αρχίσει ο αγώνας.

Ας το σκεφτούμε πιο καλά. Τι επιτυγχάνεται με την υποχρηματοδότηση; Τι πετυχαίνει η κυβέρνηση με το να μην καλύπτει ούτε τα αναλώσιμα υλικά των τμημάτων των Πανεπιστημίων και των ΑΤΕΙ ; τι κερδίζει με το να οδηγεί, π.χ, το ένα πανεπιστήμιο να αδυνατεί να πληρώσει ακόμη και τους λογαριασμούς των ΔΕΚΟ (φως και τηλέφωνο), το άλλο να αδυνατεί να λειτουργήσει τις διοικητικές του υπηρεσίες, το τρίτο να μην έχει προσωπικό για τα μαθήματα των φοιτητών του;

Πετυχαίνει μ’ ένα σμπάρο δυο τρυγόνια. Από τη μια προσφέρει τροφή για κριτική στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, υποδαυλίζει το κλίμα της δυσαρέσκειας, και μέσα από την καλλιέργεια μιας γενικευμένης αβεβαιότητας φορτίζει την μπαταρία στις παραπλανητικές σειρήνες των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Επιδέξια και αθόρυβα, με τη βοήθεια της συστηματικής προβολής των ηλεκτρονικών μας κουβερνάντων (ΜΜΕ), μετά από όλα αυτά όλος ο «προβληματισμός» που αναπτύσσεται μοιάζει με τη θεωρία του πεπρωμένου στη θρησκευτική σκέψη όπου οι άνθρωποι αναφωνούν «είναι θέλημα θεού» για να εξηγήσουν ή να δικαιολογήσουν μια ορισμένη εξέλιξη των πραγμάτων.

Από την άλλη, εξαναγκάζει τα τριτοβάθμια ιδρύματα «να συμμορφωθούν προς τας υποδείξεις» του «κατά Μπολόνια Ευαγγελίου», δηλαδή, να υιοθετήσουν τη συμπεριφορά ιδιωτικής επιχείρησης για να βρουν νέους πόρους κρατώντας από τη μια το δίσκο του εράνου και από την άλλη το λιβανιστήρι. Σύμφωνα με τα στρατηγικά και «επιχειρηματικά» σχέδια του ΥΠΕΠΘ, η περιστολή της δημόσιας χρηματοδότησης θα δημιουργήσει συνθήκες «δημιουργικής ανασφάλειας» στα πανεπιστήμια και θα τα υποχρεώσει να εξορθολογίσουν τη διαχείρισή τους, περικόπτοντας δαπάνες και λειτουργικά έξοδα, και να στραφούν στην αγορά σε αναζήτηση νέων πηγών εσόδων (δίδακτρα, σύνδεση με επιχειρήσεις, μετατροπή σε επιχειρήσεις πώλησης υπηρεσιών). Να, όπως πριν από λίγα χρόνια στο Παρίσι, όπου το Πανεπιστήμιο του Ορσέ επινόησε λύσεις όπως η επιμήκυνση των χειμερινών διακοπών, προκειμένου να κάνει οικονομία στη θέρμανση ή όπως στα δημόσια πανεπιστήμια πολλών ευρωπαϊκών χωρών, της Αγγλίας, της Πορτογαλίας, της Γαλλίας, της Γερμανίας όπου επιβλήθηκαν δίδακτρα. Έτσι, το ένα γρανάζι «πιάνει» το άλλο!

Η κρίση ως ευκαιρία

Την ίδια περίοδο που η υπουργός Παιδείας εξήγγειλε τις νέες αντιδραστικές αλλαγές για τα πανεπιστήμια, συναντήθηκε με τον υπουργό Έρευνας, Τεχνολογίας και Ανώτατης Εκπαίδευσης της Πορτογαλίας κ. Χοσέ Μαριάνο Γκάγκο. Λίγο μετά τη συνάντηση ο υπουργός της γειτονικής χώρας, δήλωσε: «Η οικονομική κρίση είναι μια μοναδική ευκαιρία για αναμόρφωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Τα υπερβολικά πολλά ιδρύματα, το χαλαρό σύστημα διοίκησής τους, η απουσία ανεξάρτητης αξιολόγησης και πιστοποίησης των ΑΕΙ και της έρευνας είναι συνήθη φαινόμενα σε πολλά ΑΕΙ. Όμως, η επένδυση στην εκπαίδευση και την έρευνα είναι πολύ σημαντική για την ανάπτυξη. Στην Πορτογαλία η χρηματοδότηση είναι κυρίως κρατική. Οι φοιτητές πληρώνουν δίδακτρα που δεν ξεπερνούν το 13% των εσόδων των ΑΕΙ. Τα ΑΕΙ ενθαρρύνονται να προσελκύουν πόρους από άλλες πηγές (έρευνα, υπηρεσίες). Τα ΑΕΙ που προσελκύουν ανταγωνιστικούς πόρους πάνω από το 50% των συνολικών πόρων, αποκτούν μεγαλύτερη αυτονομία»

Είναι σίγουρο! Σε σύντομο χρονικό διάστημα, μέσα στην επόμενη τριετία, αν ευοδωθούν οι παραπάνω σχεδιασμοί, το Ελληνικό Πανεπιστήμιο θα επιβάλλει δίδακτρα. Και αυτά τα δίδακτρα δεν θα επιβληθούν τυπικά από «πάνω», κεντρικά, αλλά από την κάθε σχολή ξεχωριστά, στο πλαίσιο της «αυτοτέλειας», της «σύνδεσης με την κοινωνία και την οικονομία», της αλλαγής «χρηματοδοτικής κουλτούρας», της «απελευθέρωσης από τα δεσμά της δημόσιας χρηματοδότησης» και άλλων ζαχαρωμένων εκφράσεων που κάθε λίγο και λιγάκι «ξεφουρνίζει» το υπουργικό επιτελείο. Μαζί με την επιβολή διδάκτρων θα μειώσουν και τα χρόνια προπτυχιακών σπουδών. Γιατί αυτό προκρίνει η «διαδικασία της Μπολόνια», ο ΟΟΣΑ, το Διευθυντήριο. Ωστόσο, ας μη βιάζεται το υπουργείο Παιδείας να υποδυθεί το ρόλο αυτού που «γελά καλά, επειδή γελά τελευταίος»…

* Ο Χρήστος Κάτσικας είναι μέλος του συντονιστικού οργάνου του Εκπαιδευτικού Ομίλου / Αντιτετράδια της εκπαίδευσης