Αξιότιμη κα Υπουργέ,
Το Τμήμα Βιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης αισθάνεται την ανάγκη να εκφράσει την άποψή του για το προτεινόμενο σχέδιο για το «Νέο Λύκειο».
Η αλματώδης ανάπτυξη της Βιολογίας το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα την κατέστησε μοχλό ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας, έτσι ώστε γίνεται πια ευρύτερα αποδεκτό ότι οι Βιολογικές επιστήμες με όλες τις εκδοχές τους από το μοριακό μέχρι το οικοσυστημικό επίπεδο θα αποτελέσουν το κλειδί για την επιστημονική γνώση και τεχνολογία του 21ου αιώνα.
Η μελέτη της Βιολογίας δεν μπορεί παρά να είναι απαραίτητο συστατικό σε ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα, τόσο απαραίτητο όσο τα Μαθηματικά και η Γλώσσα.
- Η Βιολογία μας δίνει απαντήσεις σε ερωτήματα που αφορούν την ζωή, τον ίδιο τον εαυτό μας και τη θέση μας στον κόσμο
- Η Βιολογία και οι εφαρμογές της αποτελούν τη βάση νέων τεχνολογιών και καινοτομίας, που αφορούν στο σύνολο σχεδόν των οικονομικών δραστηριοτήτων και της επιχειρηματικότητας του ανθρώπου (διατροφή, υγεία, νέα υλικά, νέα καύσιμα, κλπ)
- Η Βιολογία μας παρέχει την οικολογική θεωρία που κάνει κατανοητή την αναγκαιότητα της προστασίας του περιβάλλοντος και των βιολογικών πόρων και μάλιστα σε συνθήκες έντονης πίεσης λόγω υπερπληθυσμού, στενότητας υδάτινων πόρων και κλιματικών αλλαγών.
- Η Βιολογία μας εφοδιάζει με μια κουλτούρα σεβασμού στην ποικιλότητα και διαφορετικότητα των έμβιων όντων και αναγνώρισης της συμπληρωματικότητας των ρόλων στο οικοσύστημα, που αποτελεί μια καλή βάση για την ανάπτυξη αντίστοιχων συμπεριφορών στα πλαίσια της ανθρώπινης κοινωνίας με ανάπτυξη του αλληλοσεβασμού, της αλληλεγγύης και της πολυπολιτισμικότητας.
Επομένως, είναι αυταπόδεικτο ότι η διδασκαλία της Βιολογίας οφείλει να είναι βασική και υποχρεωτική σε όλα τα επίπεδα της σύγχρονης εκπαίδευσης μαθητών.
Επίσης, η ανάπτυξη της Βιολογίας έχει καταστήσει αναγκαία την διδασκαλία της από διδακτικό προσωπικό, που να κατανοεί επαρκώς την θεωρία και να μπορεί να εμπνεύσει τον ενθουσιασμό των μαθητών. Χρειάζεται χρόνος προκειμένου να προσεγγιστούν οι γνώσεις σε διαφορετικά επίπεδα της βιολογικής οργάνωσης και να δοθούν με βιωματικό τρόπο τα ερεθίσματα για την κατανόηση σημαντικών φαινομένων. Η νέα κατανομή των σχολικών μονάδων επιτρέπει την δημιουργία πόλων αριστείας στη διδασκαλία της Βιολογίας αποφεύγοντας την ανάθεση σε εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων την διδασκαλία της Βιολογίας (και αντίστοιχα την ανάθεση σε Βιολόγους άλλων αντικειμένων). Ας αξιοποιηθεί αυτή η δυνατότητα για μια ποιοτική αναβάθμιση του συνόλου της Λυκειακής Εκπαίδευσης μέσα από την αναβάθμιση της Βιολογικής Παιδείας.
Σας ζητούμε να εξετάσετε την σημαντική αυτή δυνατότητα που μπορεί να σηματοδοτήσει μια νέα κατεύθυνση για την Παιδεία στην Ελλάδα. Σε μια τέτοια σημαντική αλλαγή θα μας έχετε συμπαραστάτες, όπως και όλο το σημαντικό επιστημονικό και ερευνητικό δυναμικό που θεραπεύει τις Βιολογικές επιστήμες στη χώρα μας.
Με εκτίμηση
Η Πρόεδρος Τμήματος Βιολογίας O Αντιπρόεδρος Τμήματος Βιολογίας
Πανεπιστημίου Κρήτης Πανεπιστημίου Κρήτης
Δέσποινα Αλεξανδράκη Ιωάννης Καρακάσης
Αναπλ. Καθηγ. Μοριακής Βιολογίας Καθηγητής Περιβαλλοντικής Βιολογίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου