Κυριακή 10 Ιουλίου 2011

H φάμπρικα των «αιώνιων» φοιτητών

Από το Έθνος

ΖΗΜΙΑ ΓΙΑ ΑΕΙ ΚΑΙ ΤΕΙ


H φάμπρικα των «αιώνιων» φοιτητών. Το τέλος στο καθεστώς της "αιώνιας" φοίτησης πλήττει άμεσα τον προϋπολογισμό των ιδρυμάτων, τα οποία χρηματοδοτούνταν βάσει του συνόλου των φοιτητών, στους οποίους συγκαταλέγονταν και αναρίθμητοι "ανενεργοί"

Κόβεται οριστικά ο ομφάλιος λώρος μεταξύ της χρηματοδότησης των ανώτατων ιδρυμάτων και των "αιώνιων" φοιτητών. Ο νέος νόμος-πλαίσιο βάζει τέλος στην ιδιότυπη αυτή σχέση των "λιμναζόντων φοιτητών" με τις σχολές τους, που έκαναν... τα στραβά μάτια στην παραμέληση των σπουδών, προκειμένου να χρησιμοποιούν τον αριθμό των "αμελών" για να παίρνουν μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα των κονδυλίων του τακτικού προϋπολογισμού.

Ο μαθηματικός αλγόριθμος που χρησιμοποιείται για την κατανομή των προϋπολογισμών στα συνολικά 40 ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, τώρα θα υπολογίζεται μόνο με βάση τον αριθμό των ενεργών φοιτητών. Το γεγονός ότι μέχρι σήμερα υπολογιζόταν σε αυτόν και ο πλασματικός -και για πολλά Ιδρύματα σχεδόν άγνωστος- αριθμός των "αιωνίων" μοίραζε χρήματα με λανθασμένο και άδικο τρόπο. Οσοι εμφάνιζαν πολλούς... έπαιρναν πολλά!

Από την ακαδημαϊκή χρονιά 2011-2012, όμως, η χρηματοδότηση των ΑΕΙ - ΤΕΙ θα γίνεται με τους "αληθινά φοιτούντες" και όχι με όλους τους εγγεγραμμένους ανεξαιρέτως, που είναι σχεδόν οι μισοί φοιτητές!

Αυτό σημαίνει ότι παύει να υφίσταται ο όρος "αιώνιος" φοιτητής στο Νέο Πανεπιστήμιο.

Μετά την ψήφιση από τη Βουλή του νόμου-πλαίσιο, όλοι οι νεοεισαχθέντες φοιτητές είναι υποχρεωμένοι να ολοκληρώνουν τις σπουδές τους το αργότερο σε μία εξαετία. Διαφορετικά αυτομάτως θα διαγράφονται από τα μητρώα των σχολών.

Πρώτο μεγάλο βήμα για το ξεκαθάρισμα των "φοιτητών-φαντασμάτων" θα είναι μια δημόσια ανακοίνωση που θα κάνουν όλα ανεξαιρέτως τα ΑΕΙ - ΤΕΙ, σε όλους όσοι είχαν κάποτε γραφτεί στις σχολές τους, και θα τους καλούν να δηλώσουν εάν ενδιαφέρονται να συνεχίσουν ή να κλείσουν τον φοιτητικό κύκλο τους...

Θα σταλούν επιστολές
Η δημόσια ανακοίνωση θα απαιτηθεί, καθώς τους... αρχαίους δεν τους ξέρουν ούτε οι σχολές τους. Για όλους τους υπόλοιπους που σήμερα βρίσκονται στο 5ο ή και το 6ο έτος των σπουδών τους, και για τους οποίους τα τμήματα έχουν στοιχεία, θα μπορούν να στείλουν επιστολές, προκειμένου να τους δώσουν χρόνο για να αποφασίσουν εάν θα πάρουν τελικά πτυχίο ή θα διαγραφούν οριστικά.


Σύμφωνα με έρευνα του υπουργείου Παιδείας, από τους 578.479 εγγεγραμμένους φοιτητές, ενεργοί είναι οι 360.762. Οι υπόλοιποι 217.717 είτε έχουν εγκαταλείψει τις σπουδές τους είτε εμφανίζονται από καιρού εις καιρόν στις εξετάσεις! Παρότι, ιδιαίτερα την τελευταία 10ετία, ο αριθμός των εισακτέων ολοένα και μεγάλωνε, αυτοί που τελικά αποφοιτούσαν ήταν πολύ λιγότεροι από τις εγγραφές του πρώτου έτους. Στοιχεία της ΕΣΥΕ φέρουν το 17% με 20%, όσων πετυχαίνουν την εισαγωγή τους κάθε χρόνο στα ΑΕΙ να μην αποφοιτούν ποτέ.

Για παράδειγμα, την περίοδο 2002-03 έως 2005-06 κατά μέσον όρο ο συνολικός αριθμός των εισακτέων στα πανεπιστήμια ήταν περίπου 40.000 ετησίως. Τέσσερα χρόνια αργότερα, την περίοδο 2006-2008, ο αριθμός των πτυχιούχων ήταν κατά μέσον όρο 33.000 ετησίως. Αυτό σημαίνει ότι περίπου 7.000 φοιτητές εγκαταλείπουν κάθε χρόνο τις σπουδές τους οριστικά.

Στα ΤΕΙ η κατάσταση περιγράφεται ακόμη χειρότερη, καθώς πτυχίο παίρνουν μόνον οι μισοί από όσους εισάγονται! Την περίοδο 2002-03 έως 2005-06 ο αριθμός των εισακτέων ήταν κατά μέσον όρο 40.000 τον χρόνο. Τέσσερα χρόνια αργότερα, την περίοδο 2006-2009, ο αριθμός των πτυχιούχων μόλις έφθανε τους 18.000 κατ' έτος.

Ο νέος νόμος
Ψηφίζεται στα τέλη Αυγούστου

Κατατίθεται στη Βουλή, το πιθανότερο τη Δευτέρα 18 Ιουλίου, ο νέος νόμος-πλαίσιο για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ, παρά τις αντιδράσεις των Συγκλήτων των σχολών, που η μια μετά την άλλη συνεχίζουν να απορρίπτουν το εν λόγω σχέδιο νόμου. Η ψήφισή του όμως πιθανολογείται ότι θα προχωρήσει στο διάστημα 20 με 30 Αυγούστου. Αύριο το πρωί στις 10, η υπουργός Παιδείας θα δεχθεί τους πρυτάνεις των Ιδρυμάτων για να ακούσει και τη δική τους τοποθέτηση. Η ίδια φέρεται να έχει τη διάθεση να "βάλει λίγο νερό στο κρασί της" σε κάποια επιμέρους άρθρα του νομοσχεδίου.

ΕΡΕΥΝΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Οι θετικές σχολές έχουν τα πρωτεία στους... λιμνάζοντες

Παλαιότερη μελέτη του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τους αποφοίτους των σχολών, αποκάλυπτε ότι την πρωτιά στην "εγκατάλειψη των σπουδών" ή και στην "αιώνια φοίτηση" είχαν οι θετικές επιστήμες, παρότι οι νομικές σχολές παραμένουν επίσης πρώτες σε... λιμνάζοντες φοιτητές.

Στο σύνολο των πανεπιστημίων, το 1993 γράφτηκαν 24.905 φοιτητές. Από αυτούς πήραν το πτυχίο τους ύστερα από μία τετραετία 23.145 φοιτητές. Το 2001 γράφτηκαν 42.929 φοιτητές και πήραν πτυχίο 29.483, δηλαδή 13.446 λιγότεροι σε σύγκριση με το 1997. Στα περισσότερα τμήματα θετικών επιστημών από αυτούς που εγγράφονται παίρνουν πτυχίο κανονικά οι μισοί.

Για παράδειγμα:

Το 2001-02 γράφονται στο πρώτο εξάμηνο του τμήματος Μαθηματικών Ιωαννίνων 225 φοιτητές.
Το 2006-07 παίρνουν πτυχίο μόλις... 66.
Στο τμήμα Χημείας του εν λόγω Πανεπιστημίου στο ίδιο διάστημα γράφτηκαν 142 και πήραν πτυχίο... 39.
Στο τμήμα Φυσικής Πατρών γράφτηκαν 180 και πήραν πτυχίο 76, ενώ στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Θεσσαλονίκης από τους 140 που γράφτηκαν πήραν πτυχίο οι 72.
Ο νέος νόμος-πλαίσιο, όμως, θέτει ρητούς κι απαρέγκλιτους κανόνες για το χρονικό όριο φοίτησης, γεγονός που καταργεί όσους... δεν ενδιαφέρονται για το πτυχίο. Δέχεται είτε ενεργούς φοιτητές είτε μερικής φοίτησης:

"Η φοιτητική ιδιότητα διατηρείται με την εγγραφή των φοιτητών σε κάθε εξάμηνο. Χάνεται σε περίπτωση μη εγγραφής σε δύο συνεχόμενα εξάμηνα. Οι φοιτητές που αποδεδειγμένα εργάζονται δύνανται να εγγράφονται με καθεστώς μερικής φοίτησης", αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Δεν θίγονται οι τωρινοί
"Είναι προφανές ότι δεν πρόκειται να θιγούν οι υπάρχοντες φοιτητές. Δηλαδή για αυτούς που είναι τώρα στο πανεπιστήμιο και στο ΤΕΙ υπάρχει ήδη νομοθεσία για το πότε πρέπει να τελειώσουν τις σπουδές τους και αυτό δεν αλλάζει" λέει ο ειδικός γραμματέας Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Βασίλης Παπάζογλου, συμπληρώνοντας: "Μιλάμε για τους νέους φοιτητές που θα μπουν στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ το νέο ακαδημαϊκό έτος. Αυτοί υποχρεούνται κάθε εξάμηνο να εγγράφονται, κάτι το οποίο δεν συμβαίνει σήμερα σε πάρα πολλά Ιδρύματα της χώρας μας.

Αν δεν εγγραφούν σε δύο συνεχόμενα εξάμηνα θα διαγράφονται αυτομάτως. Από την άλλη, αν ο χρόνος σπουδών είναι τέσσερα χρόνια, για να ολοκληρώσει το πρόγραμμα σπουδών ένας φοιτητής έχει άλλα δύο χρόνια και από εκεί και πέρα για το κράτος δεν θεωρείται φοιτητής, και επαφίεται πλέον στον εσωτερικό κανονισμό του Ιδρύματος να ορίσει τους όρους και τις προϋποθέσεις βάσει των οποίων ο φοιτητής θα συνεχίσει στο πανεπιστήμιο".

Λόγοι... αιωνιότητας
Είναι πολλοί. Μεταξύ αυτών καταγράφονται:

Η απογοήτευση από το επίπεδο σπουδών και το επιστημονικό αντικείμενο της σχολής που επέλεξε ο φοιτητής.
Η υποχρεωτική εργασία του φοιτητή και η παραμέληση των σπουδών.
Η εκπαιδευτική απόσταση μεταξύ λυκείου - πανεπιστημίου. Το επίπεδο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι τόσο χαμηλό, ώστε οι μαθητές ακόμη και μετά την προετοιμασία τους στο φροντιστήριο δεν καταφέρνουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των σχολών και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

Δύο πρυτάνεις και ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ καταθέτουν τις απόψεις τους

Στο "Εθνος της Κυριακής" καταθέτουν τις απόψεις τους για τον "νόμο Διαμαντοπούλου", ο πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), κ. Γιάννης Μυλόπουλος, ο πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου κ. Γρηγόρης Πραστάκος καθώς και ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ κ. Νίκος Σταυρακάκης.

Γιάννης Μυλόπουλος - ΑΠΘ
Αποσπασπασματικές ρυθμίσεις χωρίς όραμα

"Το προσχέδιο που δόθηκε από το υπ. Παιδείας, δημιουργεί ένα αυταρχικό, συγκεντρωτικό και ολοκληρωτικό μοντέλο διοίκησης, μεταφέροντας σε ένα ολιγομελές όργανο, το Συμβούλιο, αρμοδιότητες από αιρετά συλλογικά όργανα (Σύγκλητος, Πρυτανικό Συμβούλιο) χωρίς κανένα θεσμικό αντίβαρο", μας λέει ο πρύτανης του ΑΠΘ κ. Γιάννης Μυλόπουλος: "Το ίδιο Συμβούλιο επιλέγει τον πρύτανη και τους κοσμήτορες. Καθιστά τη διοίκηση των πανεπιστημίων αναποτελεσματική. Η δυαρχία (πρόεδρος - πρύτανης) και η απουσία δημοκρατικής νομιμοποίησης των πανεπιστημιακών αρχών καθιστούν προβληματική τη λήψη και εφαρμογή των αποφάσεων. Θεωρούμε επίσης, ότι ο νόμος στερείται ακαδημαϊκού οράματος και εξαντλείται σε σειρά αποσπασματικών ρυθμίσεων που στην πλειοψηφία τους αποτελούν άκριτη αντιγραφή από διεθνή μοντέλα ιδιωτικών κατά βάση ιδρυμάτων, που θα οδηγήσουν στη χειραγώγηση των ΑΕΙ".

Γρηγόρης Πραστάκος - Οικονομικο Πανεπιστημίο Αθηνών
Στη σωστή κατεύθυνση με καθιερωμένες καινοτομίες

"Ο νέος νόμος κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Εισάγει καινοτομίες για την ελληνική πραγματικότητα, που στο εξωτερικό είναι από χρόνια καθιερωμένες", λέει ο πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γρηγόρης Πραστάκος, συμπληρώνοντας: "Από τις 27 χώρες της Ε.Ε., στις 22 εφαρμόζονται αντίστοιχα συστήματα. Ως καινοτομίες του νόμου, μπορώ να αναφέρω το σύστημα διοίκησης, την κατάργηση των τμημάτων και τη λειτουργία βάσει των σχολών, τη μεγάλη έμφαση στην αξιολόγηση και στην ποιότητα σε όλα τα επίπεδα καθώς και την πορεία προς τη διεθνοποίηση. Το Συμβούλιο κρίνεται απαραίτητο, καθώς σήμερα είναι αδύνατον να διοικήσεις τα ΑΕΙ που είναι τόσο περίπλοκοι Οργανισμοί, μόνο με καθηγητές. Εδώ θα μπορούσαμε να προσελκύσουμε επιφανείς Ελληνες, ενώ το Συμβούλιο Διοίκησης, μας απαλλάσσει από πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες μεταξύ των Ιδρυμάτων και του υπ. Παιδείας, που μπλοκάρουν απίστευτα σε πολλές περιπτώσεις τη λειτουργία των πανεπιστημίων".

Νίκος Σταυρακάκης - ΠΟΣΔΕΠ
Να δοθεί χρόνος να γίνει ουσιαστικός διάλογος

"Εάν δεν γίνουν αλλαγές, θα βρεθούμε αντιμέτωποι με το υπουργείο", μας λέει ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ κ. Νίκος Σταυρακάκης, συνεχίζοντας: "Εμείς θεωρούμε ότι η διοίκηση θα πρέπει να ασκείται κατά κύριο λόγο από τον πρύτανη και τη Σύγκλητο του Ιδρύματος. Το Συμβούλιο του Ιδρύματος θα πρέπει να έχει κυρίως συμβουλευτικό και ελεγκτικό ρόλο. Πιστεύουμε ότι για τη σωστή συνέχεια των διαδικασιών και εφόσον, όπως δηλώνει το υπουργείο, θέλει τον ουσιαστικό διάλογο, θα πρέπει να δοθεί ικανός χρόνος (τουλάχιστον 3 μήνες για τέτοιας έκτασης μεταρρύθμιση) στα θεσμικά όργανα των Πανεπιστημίων και των πανεπιστημιακών να μελετήσουν αυτό το προσχέδιο, ώστε να μπορέσουν να διατυπώσουν τις απόψεις τους κατά έγκυρο και συγκροτημένο τρόπο".

ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου