Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Τεχνολογικό Λύκειο. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Τεχνολογικό Λύκειο. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 19 Ιουλίου 2011

Υπουργείο Παιδείας: Ελάχιστος αριθμός μαθητών στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ


Ελάχιστος αριθμός μαθητών στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και στις Επαγγελματικές Σχολές  (ΕΠΑΣ)

Με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, καθορίζεται ο ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη λειτουργία τμήματος τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ και τμήματος ειδικοτήτων στις ΕΠΑΣ.
Αναλυτικά για τα ΕΠΑΛ:

Δευτέρα 4 Ιουλίου 2011

Υπουργείο Παιδείας: Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ημερησίων & Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ)


Με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, καθορίζονται τα νέα ωρολόγια προγράμματα των Ημερήσιων και Εσπερινών ΕΠΑΛ.

Στο πλαίσιο υλοποίησης του Νέο Τεχνολογικού Λυκείου, από τη σχολική χρονιά 2012-2013, ορίζονται φέτος (2011-2012), μεταβατικά ωρολόγια προγράμματα για την Α’ τάξη Ημερήσιων και Εσπερινών ΕΠΑΛ. Στα νέα μεταβατικά ωρολόγια προγράμματα, αντί των κύκλων σπουδών θα υπάρχουν τρία αντίστοιχα μαθήματα επιλογής, από τα οποία οι μαθητές επιλέγουν υποχρεωτικά ένα από αυτά. Στόχος είναι οι μαθητές που φέτος θα φοιτήσουν στην Α’ τάξη των Ημερησίων και Εσπερινών ΕΠΑΛ, να επακολουθήσουν το πρόγραμμα του Νέου Τεχνολογικού Λυκείου τη σχολική χρονιά 2012-2013.

Για τη σχολική χρονιά 2011-2012 τα ωρολόγια προγράμματα για τη Β’ και Γ΄ Λυκείου Ημερήσιων και Εσπερινών ΕΠΑΛ, παραμένουν όπως ίσχυαν κατά τη σχολική χρονιά 2010-2011.

H απόφαση με τα μεταβατικά ωρολόγια προγράμματα Α’ τάξης των Ημερήσιων και Εσπερινών ΕΠΑΛ, είναι αναρτημένη εδώ
Για το Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ.

Σάββατο 25 Ιουνίου 2011

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ:Απαντήσεις σε απορίες για το Τεχνολογικό Λύκειο


Το Υπ. Παιδείας εξέδωσε επιπλέον διευκρινίσεις σε θέματα που ενδεχομένως υπάρχουν απορίες για το Τεχνολογικό Λύκειο, σύμφωνα με τις οποίες:

Αναλογία μαθημάτων γενικής παιδείας στο Τεχνολογικό Λύκειο και στο ΕΠΑ.Λ
Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι η πλειονότητα των μαθητών που, μέχρι τώρα, επιλέγουν την Τεχνική - Επαγγελματική εκπαίδευση παρουσιάζει σημαντικά μαθησιακά κενά, κυρίως στην Ελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αυτοί οι μαθητές στερούνται ικανοτήτων και δεν έχουν δυνατότητες εξέλιξης, μέσω του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Αυτές όμως οι μαθησιακές ελλείψεις αποτελούν σημαντική τροχοπέδη στην πρόοδο των μαθητών. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου οι καθηγητές ειδικοτήτων αναγκάζονται να διδάξουν απλά μαθηματικά, προκειμένου οι μαθητές τους να κατανοήσουν την ύλη του μαθήματος ειδικότητας.
Με άλλα λόγια, θα λέγαμε ότι δεν έχει κανένα νόημα να προσπαθούμε να διδάξουμε συστήματα εξισώσεων με πολλούς αγνώστους, σε μαθητές που δεν έχουν κατανοήσει την διαδικασία επίλυσης μιας εξίσωσης πρώτου βαθμού.

Για τον λόγο αυτό τα Μαθήματα Υποστήριξης στην Ελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά, ενταγμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Α’ και Β’ τάξης, αποτελούν βασικό δομικό συστατικό των προγραμμάτων σπουδών του Τεχνολογικού Λυκείου. Όπως έχει αναφερθεί, στη διδακτέα ύλη αυτών των μαθημάτων θα περιλαμβάνονται και επιλεγμένα κεφάλαια από διδαχθείσα ύλη προηγούμενων  εκπαιδευτικών βαθμίδων.
Τα Μαθήματα Υποστήριξης δεν ενισχύουν μόνο τη γενικότερη μόρφωση των μαθητών, αλλά αποτελούν προϋπόθεση για την κατανόηση και των άλλων μαθημάτων, είτε πρόκειται για μαθήματα γενικής παιδείας, είτε πρόκειται για μαθήματα ειδικοτήτων. Επομένως, γίνεται εμφανές  ότι η προστιθέμενη αξία αυτών των μαθημάτων είναι μέγιστη.

Εκτιμάται ότι οι περισσότεροι μαθητές των Τεχνολογικών Λυκείων θα συμμετέχουν στα Μαθήματα Υποστήριξης, μέχρι το Νέο Σχολείο να επιτύχει τον περιορισμό των μαθησιακών κενών, των αποφοίτων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μέσα από τα νέα προγράμματα σπουδών και τις ενδεδειγμένες παιδαγωγικές διαδικασίες. Για τον λόγο αυτό τα Μαθήματα Υποστήριξης συνυπολογίζονται στα μαθήματα γενικής παιδείας, τα οποία, πρακτικά,  θα τα παρακολουθούν σχεδόν όλοι οι μαθητές του Τεχνολογικού Λυκείου, για μια μεταβατική τουλάχιστον χρονική περίοδο.
Τα Μαθήματα Υποστήριξης θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως υποχρεωτικά με διαβαθμισμένη διδακτέα ύλη, ανάλογα με το επίπεδο γνώσεων των μαθητών. Στην περίπτωση αυτή όμως θα αφαιρούσαμε ένα σημαντικό κίνητρο για τους μαθητές, το οποίο τους βοηθά να δείξουν την απαιτούμενη επιμέλεια και το ενδιαφέρον για την επιτυχία τους  σε αυτά τα βασικά μαθήματα.

Παρατηρώντας τον παρακάτω πίνακα διαπιστώνουμε ότι, στην Α’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου, τα μαθήματα Γενικής Παιδείας διδάσκονται 19 ώρες, συν δύο ώρες το μάθημα «Αρχές Οικονομίας» που έχει ενταχθεί στα Μαθήματα Βασικών Δεξιοτήτων, συν τέσσερις ώρες τα Μαθήματα Υποστήριξης, σύνολο 25 ώρες την εβδομάδα. Αντίστοιχα στο ΕΠΑ.Λ τα μαθήματα Γενικής Παιδείας διδάσκονται  επίσης 25 ώρες, μέσα στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και το δίωρο μάθημα «Αρχές Οικονομίας».
Στη Β’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου διδάσκονται ένδεκα ώρες την εβδομάδα μαθήματα Γενικής Παιδείας, συν τέσσερις ώρες Μαθήματα Υποστήριξης, σύνολο 15 ώρες.


Μαθήματα Γενικής Παιδείας στο Τεχνολογικό Λύκειο και στα ΕΠΑ.Λ       
                                          Α’ Τάξη    Β’ Τάξη    Γ’ Τάξη    Δ’ Τάξη    ΣΥΝΟΛΑ       
Τεχνολογικό Λύκειο    19 + 2 + 4       11 + 4            8                  6         48 + 6 = 54       
ΕΠΑ.Λ                                 25                17              12                 -                54     


Όπως φαίνεται και από τον πίνακα, μέσα στην τριετία, το Τεχνολογικό Λύκειο, σε σχέση με το ΕΠΑ.Λ, παρουσιάζει ένα έλλειμμα έξι ωρών (αναλογικά δύο ώρες ανά έτος) στα Μαθήματα Γενικής Παιδείας. Αυτό το έλλειμμα καλύπτεται πλήρως, για όσους μαθητές θα συνεχίσουν και στο 4ο έτος. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί δραματική η μείωση των ωρών, αυτών των μαθημάτων ή να υποστηριχθεί ότι οδηγεί σε υποβάθμιση της γενική παιδείας στο Τεχνολογικό Λύκειο.

Εβδομαδιαίο Ωράριο  Διδασκαλίας Τεχνολογικού Λυκείου.
Το εβδομαδιαίο ωράριο διδασκαλίας του Τεχνολογικού Λυκείου, όπως φαίνεται και από τον πίνακα που ακολουθεί, είναι σε σχετική αντιστοιχία με αυτό του Νέου Λυκείου και δεν ξεπερνάει τις 35 ώρες εβδομαδιαίως.

Εβδομαδιαίο Ωράριο Διδασκαλίας       
                                       Α’ Τάξη    Β’ Τάξη    Γ’ Τάξη       
Τεχνολογικό Λύκειο      31 + 4         31 + 4          35       
Νέο Λύκειο                         32                33            35     

Τυχόν αύξηση του διδακτικού ωραρίου πέρα από τις 35 ώρες την εβδομάδα, αφενός θα δημιουργούσε πρόβλημα στις σχολικές μονάδες, αφετέρου θα περιόριζε τον ελεύθερο χρόνο των  μαθητών, που είναι απαραίτητος τόσο για τις κοινωνικές τους δραστηριότητες, όσο και για την ανάπαυσή τους.

Τα μαθήματα της Φυσικής, της Χημείας και της Βιολογίας στο Τεχνολογικό Λύκειο
Οι μαθητές στο Γυμνάσιο αποκτούν τις βασικές γνώσεις Φυσικής και Χημείας, τις οποίες ολοκληρώνουν στην Α’ τάξη λυκείου. 
Η Α΄ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου, εναρμονισμένη σε μεγάλο βαθμό με την Α’ τάξη του Νέου Λυκείου, αποτελεί μια τάξη γενικής παιδείας και προσανατολισμού. Στην Β΄ και  Γ’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου οι μαθητές έχοντας επιλέξει Τομέα και Ειδικότητα προετοιμάζονται για τον επαγγελματικό στίβο, ενώ παράλληλα λαμβάνουν τις απαραίτητες γνώσεις γενικής μόρφωσης.

Στην Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση τα περισσότερα από τα γνωστικά αντικείμενα των διαφόρων Ειδικοτήτων εδράζουν σε αντίστοιχα επιστημονικά πεδία, των φυσικών, οικονομικών και παιδαγωγικών επιστημών. Οι μαθητές της κάθε ειδικότητας διδάσκονται με επάρκεια εφαρμοσμένες επιστημονικές γνώσεις, οι οποίες είναι προσαρμοσμένες στα διδακτικά αντικείμενα των ειδικοτήτων και στο επίπεδο σπουδών αυτής της εκπαιδευτικής βαθμίδας.
Για παράδειγμα, σε ειδικότητες του Τομέα Υγείας υπάρχουν μαθήματα στα οποία διδάσκεται εφαρμοσμένη Βιολογία, Χημεία αλλά και Φυσική, σε ειδικότητες του Τομέα Μηχανολογίας διδάσκεται εφαρμοσμένη Μηχανική και Θερμοδυναμική, σε ειδικότητες του Τομέα Ηλεκτρονικής υπάρχουν μαθήματα που διδάσκονται Ηλεκτρισμός, Ηλεκτρομαγνητισμός, Οπτική κοκ. 
Επομένως, η θεωρητική διδασκαλία επιπλέον Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας θα ήταν πλεονασμός, αφού τα μαθήματα αυτά διδάσκονται σε εφαρμοσμένη μορφή, στο μέτρο και στον βαθμό που σχετίζονται με την κάθε ειδικότητα.

Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στο Νέο Λύκειο, όπου στην Κατεύθυνση Β, της Β’ τάξης λυκείου διδάσκεται μόνο ένα δίωρο το μάθημα «Αρχές  Φυσικών και Περιβαλλοντικών Επιστημών», ενώ στις Κατευθύνσεις Β και ΑΒ, της Γ’ τάξης, δεν διδάσκονται  καθόλου μαθήματα Φυσικής, Χημείας ή Βιολογίας, λόγω της διαφορετικής εξειδίκευσης που υπάρχει σε αυτές τις Κατευθύνσεις. Κατ’ αναλογία μπορούμε να πούμε λ.χ. ότι ο μαθητής του Τομέα Οικονομίας Διοίκησης δεν χρειάζεται επιπλέον γνώσεις Φυσικής, ούτε ο μαθητής της Ειδικότητας Βρεφονηπιοκόμων επιπλέον γνώσεις Χημείας.

Σε ότι αφορά στην πρόσβαση στα Τ.Ε.Ι. με Ειδικές Εξετάσεις, ως γνωστόν, οι μαθητές δεν εξετάζονται στα μαθήματα της Φυσικής, της Χημείας ή της Βιολογίας.

Για όσους μαθητές εισαχθούν στα Τ.Ε.Ι. και εφόσον η ειδικότητά τους σχετίζεται με αυτά τα μαθήματα, η διδασκαλία τους ξεκινά από τα βασικά κεφάλαια, αλλά σε πολύ μεγαλύτερη εμβάθυνση, πράγμα που απαιτεί καλή γνώση μαθηματικών.

Το τμήμα «Γενικής Παιδείας» του Τεχνολογικού Λυκείου
Το Τεχνολογικό Λύκειο έχει σχεδιαστεί αφενός για να προσφέρει γενική μόρφωση και αφετέρου για να εκπαιδεύει τα στελέχη μεσαίου επιπέδου προσόντων, ώστε οι απόφοιτοί του, έχοντας αποκτήσει ειδίκευση, να μπορούν να διεκδικήσουν αντίστοιχες θέσεις εργασίας. 

Στο πνεύμα όμως των ανοικτών εκπαιδευτικών διαδρομών το Τεχνολογικό Λύκειο παρέχει επίσης τρεις διαφορετικούς τρόπους πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μια εκ των οποίων είναι το τμήμα «Γενικής Παιδείας». Αυτή η επιλογή ουσιαστικά εντάσσεται στη φιλοσοφία της οριζόντιας μετακίνησης, βάσει της οποίας σχεδιάστηκε το Τεχνολογικό Λύκειο και δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να διαφοροποιούν τους εκπαιδευτικούς τους στόχους.

Τα τμήματα «Γενικής Παιδείας» ιδρύονται και λειτουργούν στο πλαίσιο της δομής του Τεχνολογικού Λυκείου. Στα τμήματα αυτά εφαρμόζονται ειδικά προγράμματα σπουδών με εμπλουτισμένη διδακτέα ύλη, για την ολοκληρωμένη προετοιμασία των μαθητών για τις πανελλαδικές εξετάσεις. 

Η εισαγωγή στα πανεπιστήμια απαιτεί σοβαρή προετοιμασία και σε καμία περίπτωση οι εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών δεν μπορούν να καλυφθούν με 5+5 ώρες Μαθηματικά και 3+3 ώρες Φυσική την εβδομάδα, που διδάσκονται σήμερα όσοι επιλέγουν την ομάδα Β, των ΕΠΑ.Λ.  Άλλωστε είναι γνωστό ότι το ποσοστό των μαθητών που εισάγονται στα πανεπιστήμια, από την ομάδα Β των ΕΠΑ.Λ είναι εξαιρετικά μικρό.  
Η προσπάθεια προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις, με παράλληλη επαγγελματική εκπαίδευση που οδηγεί σε απόκτηση πτυχίου ειδικότητας δεν πέτυχε, αφού οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Λ  ούτε στα πανεπιστήμια κατορθώνουν να εισαχθούν, ούτε επάρκεια γνώσεων έχουν, για να μπορέσουν να σταδιοδρομήσουν ως επαγγελματίες.

Τα τμήματα «Γενικής Παιδείας» δεν αποτελούν την κύρια κατεύθυνση του Τεχνολογικού Λυκείου, όμως εκτός από τη σωστή προετοιμασία, προσφέρουν στους μαθητές που δεν θα πετύχουν στις εισαγωγικές εξετάσεις, τη δυνατότητα να εγγράφουν στο «Τμήμα Ειδίκευσης» της Γ’ τάξης του Τεχνολογικού Λυκείου και να αποκτήσουν πτυχίο ειδίκευσης.

Τα μαθήματα Επιλογής /Προσανατολισμού
Τα μαθήματα Επιλογής/Προσανατολισμού που εισάγονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Α’ τάξης του Τεχνολογικού Λυκείου, λειτουργούν στη λογική ενός ενεργού επαγγελματικού προσανατολισμού, όπου ο μαθητής καλείται να επιλέξει χονδρικά δύο επαγγελματικά πεδία. Με τον τρόπο αυτό ο κάθε μαθητής αφενός έχει την ευκαιρία να διερευνήσει περισσότερο τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις του, προκειμένου να κάνει τη σωστή επιλογή και αφετέρου ωθείται στη λήψη μιας προσωπικής απόφασης, πράγμα που ενισχύει την υπευθυνότητά του. Επιπλέον, θα έχει περισσότερα κίνητρα για ενεργή συμμετοχή, αφού τα μαθήματα αυτά δεν θα του έχουν επιβληθεί, αλλά θα τα έχει επιλέξει μόνος του.

Τα μαθήματα Επιλογής/Προσανατολισμού έχουν σαν σκοπό να φέρουν τον μαθητή σε μια πρώτη επαφή με το αντικείμενο του Τομέα, χωρίς να εμβαθύνουν σε γνώσεις και δεξιότητες, γιατί δεν είναι δεδομένο ότι ο μαθητής θα επιλέξει τελικά αυτόν τον Τομέα.

Τα μαθήματα αυτά είναι προσανατολισμένα σε πρακτικές εφαρμογές, πράγμα που σημαίνει ότι, ανάλογα με το μάθημα, οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να κατασκευάζουν απλά έργα, να καλλιεργούν φυτά, να σχεδιάζουν κλπ.  Επειδή δε, θα περιλαμβάνουν και πρακτικό μέρος, επιβάλλεται τα μαθήματα αυτά να είναι τρίωρης διάρκειας.

Ο αριθμός των μαθημάτων Επιλογής/Προσανατολισμού είναι κρίσιμος. Τα πολλά μαθήματα επιλογής δημιουργούν πρόβλημα στην διαμόρφωση του εβδομαδιαίου προγράμματος  των σχολικών μονάδων και ενδεχομένως σε κάποιες περιπτώσεις να οδηγήσουν σε ολιγομελή τμήματα. Για τον λόγο αυτό έχει γίνει μια ομαδοποίηση διδακτικών αντικειμένων, χωρίς αυτή η ομαδοποίηση να συναρτάται με τον καθορισμό των Τομέων. Το ίδιο ισχύει και για τα μαθήματα Βασικών Δεξιοτήτων (εκτός της Ερευνητικής Εργασίας), τα οποία δεν περιελήφθησαν για δεύτερη φορά και στα Μαθήματα Επιλογής/Προσανατολισμού. 


Επισημάνσεις για το 4ο έτος
Στο ωρολόγιο πρόγραμμα του τμήματος Ειδίκευσης Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, έχουν προστεθεί και δύο μαθήματα γενικής παιδείας, διότι το τμήμα αυτό εξακολουθεί να είναι τμήμα εκπαίδευσης και όχι τμήμα κατάρτισης ή εξειδίκευσης. Άλλωστε, η προοπτική πρόσβασης στα Τ.Ε.Ι., δικαιολογεί την ύπαρξη και αυτών των μαθημάτων.

Σε ό,τι αφορά στις εξετάσεις Πιστοποίησης από κρατικό φορέα, μελετάται το ενδεχόμενο να συνδυαστούν και με την απόκτηση αδειών ασκήσεως επαγγέλματος, για τις Ειδικότητες που απαιτούνται εξετάσεις, ώστε οι μαθητές να απαλλάσσονται από την υποχρέωση να δίνουν διπλές εξετάσεις.

Πρακτική Άσκηση – Μαθητεία
Η εισαγωγή της Πρακτικής Άσκησης και τις Μαθητείας είναι ένα πάγιο αίτημα της τεχνικής - επαγγελματικής εκπαιδευτικής κοινότητας και έχει αναδειχθεί ως μείζον ζήτημα τόσο από την έρευνα αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης στα ΕΠΑ.Λ – ΕΠΑ.Σ., όσο και από δημοσκοπική έρευνα. 

Λόγω των πολλών ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζει το θέμα αυτό, απαιτείται η ενδελεχή επεξεργασία του, ώστε να μην καταλήξει ο θεσμός της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας ανενεργός, ούτε να προκύψουν θέματα εργασιακών σχέσεων.

Μελετάται η δυνατότητα συνδυασμού της πρακτικής άσκησης ή της μαθητείας, με την απόκτηση αδειών ασκήσεως επαγγέλματος, για τις Ειδικότητες που απαιτείται εργασιακή εμπειρία.   Έτσι η όλη διαδικασία θα αποβαίνει προς όφελος του μαθητή και της κοινωνίας.

Τετάρτη 22 Ιουνίου 2011

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Σε δημόσιο διάλογο το Τεχνολογικό Λύκειο


Το υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων έθεσε σε δημόσια διαβούλευση την πρόταση για το Τεχνολογικό Λύκειο και καλεί όλους να συμμετέχουν ενεργά. Η διαβούλευση θα διαρκέσει από 22/06/2011 έως 30/06/2011.

Το κείμενο και επιπλέον ενημερωτικό υλικό είναι αναρτημένα στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1011




ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ: Mαθήματα σε επίπεδα στο Τεχνολογικό Λύκειο και «χρυση ευκαιρία» για ψηφιακή επανάσταση - Η ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ


ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ

ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ

Μετά την αναλυτική εισήγηση επί της πρότασης του Υπουργείου Παιδείας ΔΒΜΘ που παρουσιάστηκε στην Ολομέλεια του ΣΠΔΕ, ομόφωνη υπήρξε η εκτίμηση των μελών ότι η πρόταση για το Τεχνολογικό Λύκειο –ύστερα από δεκαετίες πρακτικής υποβάθμισης— αναβαθμίζεται ουσιαστικά. Διότι η ‘συστημική αυτή και ολοκληρωμένη’ πρόταση διαθέτει εύστοχη στοχοθεσία, ενσωματώνει καινοτομικά στοιχεία και μια αναδιαρθρωμένη δομή. Για να κριθεί η επιτυχία του εγχειρήματος στην πράξη, μένει να συγγραφούν τα νέα Προγράμματα Σπουδών (με τη λογική που ισχύει πλέον και για τις υπόλοιπες εκπαιδευτικές βαθμίδες, δηλαδή, με τα λεγόμενα exit skills), τα βιβλία και λοιπά βοηθήματα, συμβατικά και ψηφιακά για όχι λιγότερες από πέντε δεκάδες μαθημάτων! Αναμένεται επίσης και το υπό εκπόνηση ειδικό πρόγραμμα για τα ΑΜΕΑ. Απαραίτητη κρίνεται και η απόφαση περί μεταβατικής περιόδου.



Η Ολομέλεια κρίνει ότι ορθώς έχουν ληφθεί υπόψη τόσο οι αρχές που ομόφωνα υιοθέτησε η εισήγηση του προηγούμενου ΣΠΔΕ (αρχής γενομένης από τον πυρήνα τους, που τον συνιστούν οι εννέα ικανότητες-κλειδιά, οι οποίες θα πρέπει να διατρέχουν εφεξής ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα), όσο και τα πορίσματα πρόσφατης ειδικής επιστημονικής έρευνας πεδίου (χρηματοδοτημένης μέσω ΕΣΠΑ, και με συμμετοχή 1230 μαθητών και εκπαιδευτικών). Συγκεκριμένα:

Ως προς τη στοχοθεσία. Η ολομέλεια κρίνει θετικά τον στόχο: (α) να αλλάξει βαθμιαία η αναλογία μαθητικού πληθυσμού, που σήμερα κατευθύνεται κατά 75% προς το Γενικό Λύκειο και μόνον κατά 25% προς την τεχνική εκπαίδευση, προς μια πιο ισοσκελισμένη κατανομή (που θα προσεγγίζει την ακριβώς αντίστροφη τάση των άλλων ευρωπαϊκών συστημάτων), και (β) να εφοδιαστεί η εσωτερική αγορά εργασίας με το τεχνικό και επαγγελματικό εκείνο δυναμικό που θα παρέχει πιστοποιημένες υπηρεσίες μεσαίου κυρίως επιπέδου (δηλαδή τρίτου, και όχι δεύτερου, όπως συμβαίνει ως σήμερα, επιπέδου).

Ως προς τα καινοτομικά αρθρωτικά στοιχείαπου ενσωματώνει η πρόταση, θετικά κρίνονται:

  • το ότι το Τεχνολογικό Λύκειο γίνεται πάλι ενιαίο, υπερβαίνοντας την ήδη χρεοκοπημένη διάκριση μεταξύ ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ∙

  • το ότι στο Τεχνολογικό Λύκειο προστίθεται ένα Δ΄ έτος σπουδών, όχι τυπικά ενσωματωμένο, αλλά έμμεσα συνημμένο προς το κανονικό πρόγραμμα. Η λύση αυτή δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές, ξεπερνώντας το τυπικό κώλυμα, να πιστοποιήσουν ειδικότητες δεύτερου επιπέδου μετά το Γ΄ έτος, και τρίτου επιπέδου, μετά το Δ΄ έτος∙

  • το ότι το Τεχνολογικό Λύκειο συνδέεται οργανικά με την κοινωνία, μέσω της ειδικής σχέσης που αποκτούν οι σπουδές αυτές με τα προγράμματα της Διά Βίου Μάθησης, αλλά και με το «καλάθι ειδικοτήτων», στη σύνθεση του οποίου λόγο μπορεί να έχει και η τοπική κοινωνία∙

  • το ότι το Τεχνολογικό Λύκειο αποκτά οριζόντια και κάθετη ευελιξία μέσα στο σύστημα (μετακίνηση από Α΄ Γενικού προς Α΄ Τεχνολογικού και αντίστροφα∙ μετακίνηση προς ανώτερες βαθμίδες κ.λ.)∙

Ως προς τη δομή του Τ.Λ., θετική υπήρξε η αντίδραση της Ολομέλειας στα ακόλουθα σημεία:

  • στην ενίσχυση των Σχολικών Εργαστηρίων του Τ.Λ.∙

  • στην ενίσχυση του Διοικητικού βραχίονα του Τεχνολογικού Λυκείου∙

  • στη ρύθμιση της ‘μαθητείας σε επιχειρήσεις’. Σήμερα η άσκηση μαθητείας πλην εξαιρέσεων απουσιάζει από το εκπαιδευτικό σύστημα. Τούτο πρέπει να θεραπευτεί, δεδομένου ότι δεν υπάρχει μάθημα που να μην προσφέρεται σε κάποιο είδος μαθητείας και πρακτική άσκηση. Πρέπει να διερευνηθούν όλες οι δυνατότητες, οσοδήποτε εμφανής και αν είναι κάποτε ο κίνδυνος «εκμετάλλευσης» των μαθητευομένων σε κάποιους εργασιακούς χώρους∙

  • στη συμπερίληψη των ωρών «ενισχυτικής» διδασκαλίας στο κανονικό διδακτικό πρόγραμμα (και όχι σε κάποιο παράρτημά του), διότι τούτο ενισχύει το status των συμπληρωματικών αυτών ωρών.
Έτσι θα αναβαθμιστεί ο βασικός (γλωσσικός, αριθμητικός, τεχνικός) γραμματισμός, και η Γλώσσα (σε μια πιο χρηστική εκδοχή της), τα Μαθηματικά, και η Ξένη Γλώσσα (κυρίως σε ζητήματα τεχνικής ορολογίας) θα καταστούν θεμέλια της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Τούτο επιβάλλεται ιδιαίτερα σε μιαν εποχή που τεκμηριωμένα η αγλωσσία των παιδιών έχει φτάσει στο απροχώρητο. (Σ’ αυτό θα συμβάλει και η θεσμοθέτηση της ερευνητικής εργασίας.)
–Όσο για την πληροφορική: Από τη στιγμή που, υπό την πίεση της ψηφιακής επανάστασης, πλήθος ειδικοτήτων περνούν ήδη από την περιοχή της παραδοσιακής τεχνικής στην περιοχή της «Νέας Τεχνολογίας», οφείλουμε την ψηφιακότητα να την καταστήσουμε ένα από τα ισχυρά πρόσημα του νέου Τεχνολογικού Λυκείου. Τώρα είναι χρυσή η ευκαιρία.

Καινοτομία αποτελεί και το λεγόμενο «καλάθι των ειδικοτήτων» που θα προσφέρει το Τεχνολογικό Λύκειο. Άπαξ θεσπιστεί, καλό είναι να έχει ισχύ για διάστημα όχι μικρότερο της πενταετίας, για να αποφεύγονται συχνές και μάταιες αναστατώσεις. Τούτο δεν αποκλείει κάποιο συστατικό του να αλλάζει κατά διαστήματα, πάντως όχι αυθαίρετα, αλλά με προβλεπόμενη διαδικασία και καθ’ υπαγόρευση των τοπικών κοινωνικών αναγκών.

Το ΣΠΔΕ κρίνει για πολλούς λόγους σκόπιμη και εφικτή και μια ακόμη τολμηρότερη αναβάθμιση (στα μάτια της ελληνικής κοινωνίας αλλά και των ίδιων των μαθητών) του νέου Τεχνολογικού Λυκείου –πρώτα απ’ όλα διακηρυκτικά και σε επίπεδο συμβολισμών, κάτι που θα επιτυγχανόταν με μια πανηγυρική εξαγγελία ότι δεν είναι δύο (και με αβυσσαλέες μεταξύ τους διαφορές) τα προτεινόμενα Λύκεια αλλά ένα, με δύο (νόμιμες) παραλλαγές: μία με χαρακτήρα περισσότερο «πρακτικό» και εφαρμοσμένο, και άμεσα εξαργυρώσιμο στην αγορά εργασίας (το Τεχνολογικό Λύκειο), και μιαν άλλη με χαρακτήρα «θεωρητικότερο» και επιστημονικότερο» (το Γενικό Λύκειο).

Πώς θα μεταφραζόταν σε όρους πραγματικούς η περί ενός Λυκείου διακήρυξη;

1.—Με την προικοδότηση του Τεχνολογικού Λυκείου με μαθήματα (γενικής) παιδείας, που ανέκαθεν έλειπαν εντελώς από αυτό, και που λείπουν και σήμερα (βλέπε τη συνημμένη συνοπτική αντιπρόταση τέτοιων μαθημάτων, που κατέθεσε η ΟΙΕΛΕ, σελ. 4). Ότι τα παιδιά αυτά μειονεκτούν βέβαια από άποψη ακαδημαϊκή διόλου δεν σημαίνει ότι είναι ανεπίδεκτα τέτοιας μόρφωσης, η οποία θα εξακολουθήσει να αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο για την ήδη «προνομιούχο» κατηγορία των παιδιών του Γενικού Λυκείου.

2.—Με την εγκαινίαση της συστηματικού προγράμματος επιμόρφωσης διδασκόντων στο Τεχνολογικό Λύκειο. Αποτελεί μείζον σκάνδαλο ότι από τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, μόνη εκείνη του Τεχνολογικού Λυκείου έχει εξαιρεθεί από οποιαδήποτε μορφή επιμόρφωσης –καμία πρόνοια δεν λαμβάνεται ούτε στο ευρύτατο εξαγγελμένο Πρόγραμμα της Μείζονος Επιμόρφωσης! Μιλούμε για επιμόρφωση τριπλή: στις γνωστικές ειδικότητες, στην παιδαγωγική κατάρτιση και στην ψυχολογική στήριξη –πόσο μάλλον όταν είναι ακριβώς αυτή η κατηγορία παιδιών που επειδή αφετηριακά εκκινεί από γνωστική μειονεξία, πρέπει με κρατική πρόνοια να βελτιωθεί καθοδόν. –Και βέβαια, της επιμόρφωσης δεν εξαιρούμε ούτε τους διδάσκοντες στην ιδιωτική εκπαίδευση. [Τούτο προβλήθηκε ως αίτημα και της Ειδικής Έρευνας.]

3.—Με την εναρμόνιση των ειδικοτήτων του Τεχνολογικού Λυκείου με το εθνικό Προσοντολόγιο. Τούτο θα διασφαλίσει την άμεση απασχολησιμότητα των αποφοίτων του. [Η θέσπιση του Προσοντολογίου αποτελεί εκκρεμότητα, που πρέπει να αρθεί το συντομότερο.]

4.—Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Από ένα απλό σχολικό μάθημα πρέπει να αναβαθμιστεί σε συστηματική καθοδήγηση, που να περνάει μέσα από όλα τα μαθήματα, και να χρησιμοποιεί τεχνικές ευρηματικές. Η ιδεολογική προκατάληψη που βαρύνει κάποια επαγγέλματα πρέπει να καταπολεμηθεί από τη ρίζα της και συστηματικά –τουλάχιστον στο πλαίσιο του σχολείου—, δηλαδή από τα νήπια έως τα δεκαεπτάχρονα.

Όλα αυτά, με την προϋπόθεση ότι, όπως τονίστηκε, έτσι δεν καθίσταται το Τεχνολογικό Λύκειο βαθμίδα απαιτητικότερη και από το Γ. Λύκειο. Για να αποσοβηθεί ο κίνδυνος αυτός, πρέπει ίσως να μελετηθεί το ενδεχόμενο κάποια μαθήματα στο Τεχνολογικό Λύκειο να προσφέρονται, για κάποια παιδιά, σε επίπεδο κατ’ επιλογήν («κανονικό» ή «χαμηλότερο του κανονικού»).


Τρίτη 14 Ιουνίου 2011

Σύγκριση των προγραμμάτων σπουδών του Τεχνολογικού Λυκείου και του ΤΕΕ, του Σταύρου Πάγκαλου

Σταύρος Πάγκαλος
Μηχανολόγος - Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π
Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ12.05
Αθήνα, 13/06/2011

Ορισμένες διαπιστώσεις και σκέψεις από τη σύγκριση των προγραμμάτων σπουδών
του Τεχνολογικού Λυκείου και του ΤΕΕ
(ως προς τα επαγγελματικά μαθηματα)


Ενα σημείο, που δεν έχει αναδειχθεί στην πρόσφατη πρόταση του ΥΠΔΒΜΘ για το Τεχνολογικό Λύκειο, είναι ότι το πρόγραμμα σπουδών του Τεχνολογικού Λυκείου, όσον αφορά τα επαγγελματικά μαθήματα (Τομέα και Ειδικότητας) έχει πολλά κοινά σημεία με το αντίστοιχο πρόγραμμα των Τ.Ε.Ε. (1ου και 2ου Κύκλου).

Στον πίνακα, που ακολουθεί, έχει αντιστοιχηθεί το ωρολόγιο πρόγραμμα των Τομέων της Β΄Τάξης του Τεχνολ. Λυκείου με το πρόγραμμα των Τομέων της Α΄ Τάξης των ΤΕΕ 1ου Κύκλου. Επίσης τα ωρολόγια προγράμματα των Ειδικοτήτων του Γ΄ και Δ΄ έτους του Τεχνολ. Λυκείου με τα αντίστοιχα προγράμματα της Β΄Τάξης ΤΕΕ/1ου Κύκλου και Α΄ Τάξης/2ου Κύκλου:


Όπως φαίνεται από τον πίνακα, τα προγράμματα δεν αντιστοιχούν μόνον ως προς τις εβδομαδιαίες ώρες των επαγγελματικών μαθημάτων Τομέων και Ειδικοτήτων, αλλά και ως προς το Επαγγελματικό Επίπεδο του παρεχόμενου πτυχίου.

Η «φιλοσοφία» του Δ΄ έτους του Τεχνολογικού Λύκείου (Τμήμα Ειδίκευσης - Ε.Τ.Ε.Ε.) δεν διαφέρει στην ουσία από την αντίστοιχη θεώρηση των ΤΕΕ 2ου Κύκλου. Όπως περιγράφεται στην πρόταση για το Τεχνολ. Λύκειο: «Σκοπός των τμημάτων Ε.Τ.Ε.Ε. είναι η παροχή προχωρημένων θεωρητικών γνώσεων και δεξιοτήτων που ολοκληρώνουν την εκπαίδευση σε μία ειδικότητα και εξασφαλίζουν επαγγελματική επάρκεια και αυτοτέλεια στους αποφοίτους του». Δεν πρόκειται δηλαδή για εξειδίκευση και επαγγελματική κατάρτιση σε ένα στενό αντικείμενο, αλλά για εμβάθυνση της εκπαίδευσης ώστε ο απόφοιτος να μπορεί να εργάζεται με μεγαλύτερη αυτονομία και υπευθυνότητα στην ειδικότητά του (διαφορά πτυχίων επιπέδου 2 και 3).

Δεδομένου ότι η Α΄ Τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου είναι Τάξη Γενικής Παιδείας, με λίγα μαθήματα επαγγελματικού προσανατολισμού, ώστε να μπορεί να εγγραφεί στη Β΄ Τάξη του Τ.Λ. και ο απόφοιτος της Α΄ Τάξης του Γενικού Λυκείου, μπορούμε να πούμε ότι - στην πράξη - έχουμε μετατόπιση του προγράμματος σπουδών των ΤΕΕ κατά ένα έτος.

Υπάρχει όμως μια ουσιαστική διαφορά: Ο μαθητής του Τεχνολογικού Λυκείου,σε σχέση με το μαθητή του ΤΕΕ, έχει παρακολουθήσει ένα επιπλέον έτος μαθημάτων γενικής παιδείας, γεγονός το οποίο σε συνδυασμό με την ηλικιακή του ωρίμανση, τον καθιστά ικανό να αφομοιώσει καλύτερα τα επαγγελματικά μαθήματα. Δημιουργούνται δηλαδή βάσιμες προσδοκίες ότι θα βελτιωθούν σημαντικά τα μαθησιακά αποτελέσματα όσον αφορά τις επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες που αποκτούν οι μαθητές.

Η δομή αυτή του προγράμματος έχει ένα ακόμη πλεονέκτημα. Καθώς διατηρείται η βασική δομή των Τομέων, Ειδικοτήτων και επαγγελματικών επιπέδων των ΤΕΕ, δεν χρειάζεται να συνταχθούν από την αρχή νέα προγράμματα σπουδών. Υπάρχουν τα επαγγελματικά περιγράμματα των ΤΕΕ, τα οποία είχαν συνταχθεί προ δεκαετίας με βάση αναλύσεις επαγγελματικών καθηκόντων σε δύο επαγγελματικά επίπεδα (2ο και 3ο). Από τις αναλύσεις αυτές προέκυψαν τα προγράμματα σπουδών των Τομέων και Ειδικοτήτων και γράφηκαν μερικές εκατοντάδες σχολικών εγχειριδίων. Σε αρκετά από αυτά τα προγράμματα και τα βιβλία έχουν διαπιστωθεί αστοχίες και αδυναμίες. Μερικές από αυτές τις αδυναμίες, όπως το υψηλό, θεωρητικό επίπεδο κάποιων βιβλίων, μπορεί να αντιμετωπισθούν, λαμβάνοντας υπόψη το βελτιωμένο επίπεδο γενικών γνώσεων των προσερχόμενων μαθητών ως αποφοίτων της Α΄ Λυκείου. Σε άλλες περιπτώσεις απαιτούνται να γίνουν μικρές ή μεγαλύτερες προσαρμογές και βελτιώσεις, ώστε προγράμματα και βιβλία να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις.

Είναι πάντως θετικό γεγονός ότι η εξαγγελθείσα δομή του Τεχνολογικού Λυκείου επιτρέπει τη χρησιμοποίηση των προγραμμάτων σπουδών και του εκπαιδευτικού υλικού των ΤΕΕ, καθώς στους χαλεπούς καιρούς που διανύουμε, δεν είναι εύκολο να χρηματοδοτηθεί η εκ νέου σύνταξη αναλυτικών προγραμμάτων και η έκδοση νέων βιβλίων για όλο το φάσμα των μαθημάτων, ούτε είναι σκόπιμο να απαξιωθούν βιβλία τα οποία ακόμη «κάνουν τη δουλειά τους». Πράγμα που δεν ίσχυε για το ΕΠΑΛ, του οποίου η δομή των προγραμμάτων και οι εκπαιδευτικοί στόχοι ήταν σε φανερή αναντιστοιχία με το περιεχόμενο, την έκταση και το επίπεδο των χρησιμοποιούμενων εγχειριδίων.

Επιπλέον, η ύπαρξη των προγραμμάτων σπουδών των ΤΕΕ επιτρέπει και την ομαλή ένταξη στο Τεχνολογικό Λύκειο των ειδικοτήτων των ΕΠΑΣ (όλες σχεδόν οι ειδικότητες των ΕΠΑΣ προήλθαν από μετεξέλιξη των αντίστοιχων ειδικοτήτων των ΤΕΕ).

Τετάρτη 8 Ιουνίου 2011

Οι θέσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Πληροφορικής σε σχέση με την Πληροφορική στο εξαγγελθέν Τεχνολογικό Λύκειο

Είναι θετική η ύπαρξη μαθήματος γενικής παιδείας με τίτλο «Εφαρμογές Πληροφορικής» στην Α’ τάξη. Το μάθημα αυτό επιτρέπει την εξοικείωση των μαθητών με την Πληροφορική και καλύπτει την ανάγκη για ανάπτυξη ψηφιακής ικανότητας (βασική ικανότητα σύμφωνα με τη σύσταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όπως αναφέρεται στην παρουσίαση του Τεχνολογικού Λυκείου). Για τον ίδιο λόγο θεωρείται απαραίτητο ένα αντίστοιχο μάθημα και στην Α’ τάξη του Νέου Γενικού Λυκείου έτσι ώστε να ικανοποιείται η απαίτηση για κοινά μαθήματα και στους δύο τύπους Λυκείου που θα διευκολύνει τη μετακίνηση μαθητών από τον ένα τύπο Λυκείου στον άλλο. Θεωρούμε απαραίτητο το μάθημα αυτό, όπως και το σύνολο των μαθημάτων Πληροφορικής, να είναι εργαστηριακό.

Προκαλεί απορία η απουσία από την Α’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου ενός μαθήματος επιλογής/προσανατολισμού για τον τομέα Πληροφορικής. Από τα επτά προσφερόμενα μαθήματα επιλογής, εισαγωγικά για διάφορους τομείς, απουσιάζει μάθημα σχετικό με τον τομέα Πληροφορικής. Η Π.Ε.ΚΑ.Π. θεωρεί απαραίτητη την ύπαρξη του μαθήματος επιλογής «Εισαγωγή στην επιστήμη των Υπολογιστών» ώστε να δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές της Α’ τάξης που επιθυμούν, να γνωρίσουν τις βασικές αρχές της επιστήμης των Υπολογιστών και τις δυνατότητες που προσφέρει η ειδικότητα της Πληροφορικής στους αποφοίτους της.

Θεωρούμε αυτονόητη τη δημιουργία αυτόνομου τομέα Πληροφορικής στις Β’ και Γ’ τάξεις. Στην έρευνα για την Τεχνολογική εκπαίδευση αποτυπώνεται ότι το 14,4% των μαθητών επιλέγει τον τομέα Πληροφορικής. Το ποσοστό αυτό καθιστά την ειδικότητα της Πληροφορικής ως την πολυπληθέστερη ειδικότητα, αφού ο τομέας Υγείας και Πρόνοιας, ο μόνος τομέας που έχει μεγαλύτερο αριθμό μαθητών, περιλαμβάνει πολλές ειδικότητες. Ο μεγάλος αριθμός μαθητών που επιλέγει την Πληροφορική οφείλεται στις αυξημένες ευκαιρίες απασχόλησης που προσφέρει καθώς και τη δυνατότητα εισαγωγής σε αρκετά Τμήματα ΤΕΙ .

Είναι απαραίτητη η αλλαγή και επικαιροποίηση του προγράμματος σπουδών των Β’ και Γ’ τάξεων καθώς και η σύνταξη ολοκληρωμένου προγράμματος για το Δ’ έτος το οποίο θα επιτρέπει στους μαθητές να αποκτήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες σε αντικείμενα της Πληροφορικής άμεσα εφαρμόσιμα στην πράξη και τα οποία ζητούνται στην αγορά εργασίας. Επίσης, είναι απαραίτητη η ανάπτυξη σύγχρονου εκπαιδευτικού υλικού που θα υποστηρίζει αυτά τα μαθήματα.

Με την εφαρμογή του Τεχνολογικού Λυκείου πρέπει να αντιμετωπιστούν γνωστά προβλήματα και ελλείψεις του σημερινού Επαγγελματικού Λυκείου.

Συγκεκριμένα:


  • Να αλλάξει η καταφανώς άδικη ρύθμιση, η οποία ισχύει σήμερα στα ΕΠΑ.Λ. και προβλέπει ότι στα εργαστηριακά μαθήματα ΜΟΝΟ του τομέα Πληροφορικής δεύτερος εκπαιδευτικός διατίθεται αν ο αριθμός των μαθητών είναι από δεκαεπτά (17) και άνω, ενώ σε όλες τις άλλες ειδικότητες ισχύει το μάθημα να διεξάγεται από δύο εκπαιδευτικούς σε τμήματα με δεκατρείς (13) μαθητές και άνω.
  • Να ισχύσει και για τους υπεύθυνους εργαστηρίων Πληροφορικής ΣΕΚ η 3ωρη απαλλαγή από το υποχρεωτικό ωράριο, όπως ισχύει για τους καθηγητές –υπεύθυνους των εργαστηρίων στα Γυμνάσια και στα Λύκεια. Αυτό απαιτείται ειδικά τώρα που ανακοινώθηκε ότι τα ΣΕΚ φιλοδοξούν να γίνουν «βασικά εκπαιδευτικά κέντρα πραγματοποίησης εργαστηριακών μαθημάτων τόσο για τα σχολεία Δευτεροβάθμιας Τεχνικής - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, όσο και για τα προγράμματα Δια Βίου Μάθησης».

Η Π.Ε.ΚΑ.Π. θα ανακοινώσει σύντομα αναλυτική πρόταση για το περιεχόμενο των μαθημάτων Πληροφορικής για όλες τις τάξεις του Τεχνολογικού Λυκείου, μετά την ολοκλήρωση της επεξεργασίας των προτάσεων που έχουν κατατεθεί από συναδέλφους ύστερα από σχετική πρόσκληση του Δ.Σ. της Π.Ε.ΚΑ.Π.



Το Δ.Σ. της Π.Ε.ΚΑ.Π.

Τετάρτη 1 Ιουνίου 2011

Υπ.Παιδείας: Αντιστοίχιση Ειδικοτήτων Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) – (ΕΠΑΣ) με την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ) Α΄ & Β΄ κύκλου, τα (ΤΕΛ) και τις (ΤΕΣ)

Δελτίο Τύπου 01/06/2011

Αντιστοίχιση Ειδικοτήτων Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) – Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) με την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ) Α΄ & Β΄ κύκλου, τα Τεχνικά Επαγγελματικά Λύκεια (ΤΕΛ) και τις Τεχνικές Επαγγελματικές Σχόλες (ΤΕΣ) και μεταφορά Επαγγελματικών Δικαιωμάτων των ΤΕΕ Α΄ & Β΄ κύκλου και των ΤΕΛ & ΤΕΣ στα ΕΠΑΣ-ΕΠΑΛ.

Με απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Εύης Χριστοφιλοπούλου, καθορίζεται η Αντιστοίχιση των Ειδικοτήτων για τις εγγραφές στα ΕΠΑΛ. Συγκεκριμένα, καθορίζονται οι αντιστοιχίες για τους κατόχους πτυχίου Α΄ κύκλου ΤΕΕ, τους κατόχους πτυχίου Α΄ κύκλου ΤΕΕ των λοιπών Υπουργείων, τους κατόχους πτυχίου ΤΕΛ καιτους κατόχους πτυχίουΒ΄ κύκλου ΤΕΕ, με τις ειδικότητες του ΕΠΑΛ.

Λαμβάνοντας υπόψη την απόφαση του ΔΣ του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων (ΕΟΠΠ) «Αντιστοίχιση ειδικοτήτων ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ με ΤΕΕ Α΄ και Β΄ κύκλου, ΤΕΛ και ΤΕΣ και μεταφορά Επαγγελματικών Δικαιωμάτων των ΤΕΕ Α΄ και Β΄ κύκλου και των ΤΕΛ & ΤΕΣ στα ΕΠΑΣ-ΕΠΑΛ», η Υφυπουργός Παιδείας, Εύη Χριστοφιλοπούλου, προέβη στη ρύθμιση των Επαγγελματικών Δικαιωμάτων των ειδικοτήτων εκείνων των αποφοίτων ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ για τις οποίες εκκρεμούσε η σχετική διαδικασία.

Με τη ρύθμιση αυτή, το Υπουργείο Παιδείας βάζει τέλος στην ταλαιπωρία χιλιάδων αποφοίτων ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ, οι οποίοι αδυνατούσαν να λάβουν άδειες ασκήσεως επαγγέλματος, επιλύοντας έτσι ένα πρόβλημα που εκκρεμούσε επί σειρά ετών.

Τα σχετικά έγγραφα είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας: Αντιστοίχιση ειδικοτήτων (εδώ)
Μεταφορά επαγγελματικών δικαιωμάτων (εδώ)

Πέμπτη 26 Μαΐου 2011

EΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ για το Τεχνολογικό Λύκειο

1. Σε τι διαφέρει το Τεχνολογικό Λύκειο από το ΕΠΑ.Λ;

Ενσωματώνει τα ΕΠΑ.Λ και τις ΕΠΑ.Σ σε μια ενιαία δομή.

Εξασφαλίζεται η απαιτούμενη επάρκεια γνώσεων και δεξιοτήτων με την αύξηση των ωρών διδασκαλίας των θεωρητικών και πρακτικών μαθημάτων της κάθε ειδικότητας σε 2146 ώρες (με 3 +1 έτη), από 1189 ώρες που είναι στα ΕΠΑ.Λ.


Εκσυγχρονίζονται τα προγράμματα σπουδών και προσαρμόζονται στο ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς πιστωτικών μονάδων. Παράλληλα εισάγεται ο θεσμός της ερευνητικής εργασίας και της δραστηριότητας, οι οποίες είναι εκπαιδευτικές διαδικασίες που αυξάνουν την αυτενέργεια των μαθητών, τους παροτρύνουν στη ανάληψη πρωτοβουλιών, ενισχύουν τη συνεργασία και προάγουν το ομαδικό πνεύμα.

Θεσμοθετείται η πρακτική άσκηση στο τρίτο έτος και στο τέταρτο έτος. Εκτός από την πρακτική άσκηση, παρέχεται και η δυνατότητα πραγματοποίησης μαθητείας. Η εφαρμογή των θεσμών της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας θα γίνεται με τρόπο ευέλικτο, ώστε να προσαρμόζεται στις τοπικές συνθήκες της κάθε περιοχής, σε συνεργασία με τους επαγγελματικούς φορείς.

Στους μαθητές που έχουν μαθησιακά κενά από προηγούμενες εκπαιδευτικές βαθμίδες, προσφέρεται μια δεύτερη ευκαιρία με την εισαγωγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Α’ και Β’ τάξης, Μαθημάτων Υποστήριξης, στην Ελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά.

Παρέχονται στους μαθητές δύο επίπεδα προσόντων. Επίπεδο 2 στο τέλος της τριετίας και επίπεδο 3 στο τέλος του τέταρτου έτους.

Οι εξετάσεις πιστοποίησης ενισχύουν την αξιοπιστία του συστήματος.

Στη Γ’ τάξη εισάγεται ένα νέο μάθημα με τίτλο «Επαγγελματικό Περιβάλλον και Σύνδεση με την Εργασία», που προετοιμάζει τους μαθητές, της κάθε ειδικότητας, για την αντιμετώπιση των ξεχωριστών συνθηκών εργασίας που θα συναντήσουν.

2. Πώς ο μαθητής θα αποφασίσει για τον τομέα που θα ακολουθήσει στη Β΄ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου;

Στην Α΄ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου θα υπάρχουν μαθήματα επιλογής/προσανατολισμού, που θα είναι αντίστοιχα των τομέων που θα λειτουργούν στη Β΄ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου.

Ο μαθητής θα επιλέγει δύο από τα μαθήματα αυτά και θα αποφασίζει αν τελικά τον ενδιαφέρουν οι αντίστοιχοι τομείς.

3. Αν ένας μαθητής αλλάξει γνώμη προαγόμενος από την Α’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου μπορεί να συνεχίσει στο Νέο Λύκειο;

Η ύπαρξη μιας πρώτης τάξης με σχεδόν κοινά μαθήματα, στο Νέο Λύκειο και στο Τεχνολογικό Λύκειο, ευνοεί τους μαθητές που δεν έχουν ακόμα αποφασίσει για την εκπαιδευτική τους πορεία και διευκολύνει την κινητικότητα των μαθητών μεταξύ Νέου Λυκείου και Τεχνολογικού Λυκείου. Άρα στην Α’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου οι ώρες των μαθημάτων κατεύθυνσης θα είναι περιορισμένες και ένας μαθητής μπορεί να συνεχίσει κανονικά τη μαθητική διαδρομή του στο Νέο Λύκειο.

4. Πόσα χρόνια διαρκούν οι σπουδές στο Τεχνολογικό Λύκειο;

Οι σπουδές διαρκούν 3 + 1 έτη (το ένα κατ’ επιλογήν ανάλογα με τα επαγγελματικά προσόντα).

5. Τίτλοι σπουδών

Ο απόφοιτος της Γ’ Τεχνολογικού Λυκείου θα αποκτά Απολυτήριο Τεχνολογικού Λυκείου και Πτυχίο επιπέδου προσόντων 2 σύμφωνα με την οδηγία 36/2005, όπως ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο με το Π.Δ 38/2010.

Ο απόφοιτος του Τμήματος Ειδίκευσης Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης θα αποκτά, μετά από εξετάσεις πιστοποίησης, Πτυχίο επιπέδου προσόντων 3 σύμφωνα με την οδηγία 36/2005 όπως ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο με το Π.Δ 38/2010.

6. Γιατί χρειάζεται το τέταρτο έτος;

Το τέταρτο έτος εξασφαλίζει την απαιτούμενη επάρκεια γνώσεων και δεξιοτήτων, έτσι όπως περιγράφονται από τα αντίστοιχα επίπεδα προσόντων, με δεδομένο ότι στην Α’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου (όπως συμβαίνει και στα ΕΠΑ.Λ) δεν διδάσκονται μαθήματα τομέα ή ειδικότητας.

Το τέταρτο έτος δεν είναι έτος κατάρτισης ή εξειδίκευσης, αλλά έτος ολοκλήρωσης της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

7. Ποιος είναι ο σκοπός του τμήματος «Γενικής Παιδείας», στη Γ’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου;

Το Τεχνολογικό Λύκειο είναι ένα σχολείο χωρίς φραγμούς σε εκπαιδευτικές διαδρομές. Για τους μαθητές που διαφοροποιούν τους στόχους τους κατά τη διάρκεια της φοίτησης στο Τεχνολογικό Λύκειο, το τμήμα «Γενικής Παιδείας» προσφέρει μια εναλλακτική διαδρομή για τα Πανεπιστήμια και τα Τ.Ε.Ι.

Το τμήμα «Γενικής Παιδείας» μπορούν να το επιλέξουν όσοι μαθητές προάγονται από τη Β’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου, στη Γ’ τάξη και επιθυμούν να συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Σε αυτό το τμήμα διδάσκονται τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και οι απόφοιτοι του τμήματος παίρνουν Απολυτήριο Λυκείου, ισότιμο με αυτό του Γενικού Λυκείου.

Όσοι μαθητές επιλέξουν το τμήμα αυτό, θα έχουν τη δυνατότητα ουσιαστικής προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις, ενώ με τα σημερινά δεδομένα, τα ποσοστά επιτυχίας των μαθητών που εισάγονται από τα ΕΠΑ.Λ στα πανεπιστήμια είναι εξαιρετικά μικρά.



8. Πώς θα γίνεται η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση;

Η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι η βασική προτεραιότητα του Τεχνολογικού Λυκείου. Παρ’ όλα αυτά, η εκπαιδευτικές διαδρομές για τους αποφοίτους του Τεχνολογικού Λυκείου κρατιούνται ανοιχτές. Έτσι, όποιος τελειώνει την Γ’ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου, θα έχει πρόσβαση στα ΤΕΙ συμμετέχοντας σε ειδικές εξετάσεις.

Επίσης όποιος τελειώνει το 4ο έτος και εφόσον έχει επιτύχει στις εξετάσεις πιστοποίησης, θα έχει πρόσβαση στα ΤΕΙ, χωρίς εισαγωγικές εξετάσεις, με κριτήρια που θα οριστούν από το Υπουργείο Παιδείας και τα ΤΕΙ.

Και στις δύο περιπτώσεις, οι επιτυχόντες θα εισάγονται σε Τμήματα Τ.Ε.Ι. αντίστοιχα του τομέα της ειδικότητάς τους.



9. Τι θα γίνει με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του Τεχνολογικού Λυκείου;

Μια από τις βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου Παιδείας θα είναι η εξασφάλιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων όλων των αποφοίτων του Τεχνολογικού Λυκείου.

Στο πλαίσιο αυτό, θα γίνει και η προσαρμογή των αδειών ασκήσεως επαγγέλματος, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, στα νέα δεδομένα της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.

Το 4ο έτος εξασφαλίζει ανώτερο επαγγελματικό επίπεδο σύμφωνα με την οδηγία 36/2005. Αυτό σημαίνει ότι εξασφαλίζεται και αντίστοιχη ρύθμιση σε όσες ειδικότητες έχουν ήδη ρυθμισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, ή θα εξασφαλιστεί σε όσες ειδικότητες καθοριστούν μετά την υποχρέωση που θα εισάγει ο νέος νόμος. Ένα χρόνο μετά την πλήρη εφαρμογή του συστήματος θα υπάρχουν όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα.

Ένα παράδειγμα εφαρμογής αυτής της επαγγελματικής ιεράρχησης.

Μία από τις άδειες που παίρνει ο απόφοιτος ηλεκτρολόγος από το Γ΄ έτος του Τεχνολογικού Λυκείου είναι αυτή του «Ηλεκτροτεχνίτη Εγκαταστάσεων Εργοστασίων και Ηλεκτροκινητήρων» (Ηλεκτροτεχνίτης Γ΄ ειδικότητας). Μετά από προϋπηρεσία 2 ετών σε αντίστοιχες εγκαταστάσεις μπορεί να πάρει την άδεια Αρχιτεχνίτη στο ίδιο είδος εγκαταστάσεων. Ο απόφοιτος του Δ’ έτους, χωρίς να θέλουμε να προκαταλάβουμε τις ρυθμίσεις, θα μπορεί ενδεχομένως να πάρει την άδεια του Αρχιτεχνίτη με προϋπηρεσία π.χ. 100 ημερών εργασίας ή και κατευθείαν του Αρχιτεχνίτη εφόσον η πιστοποίηση έχει εστιαστεί και ελέγχει το συγκεκριμένο επαγγελματικό επίπεδο.



10. Θα συνεχίσουν να υπάρχουν τα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα (Σ.Ε.Κ.)

Ναι, θα συνεχίσουν να λειτουργούν και να παρέχουν την απαιτούμενη εργαστηριακή εκπαίδευση.

Η χρήση όμως των σχολικών εργαστηρίων θα είναι ευρύτερη, τόσο από την εκπαιδευτική κοινότητα, όσο και από την τοπική κοινωνία.

Πηγή